Кейінгі жылдары елімізде кешенді саяси, экономикалық һәм әлеуметтік реформалар жүзеге асырылып жатқаны белгілі. Қоғамның бар саласын қамтыған осы өзгерістердің нәтижесі қандай? Халықтың мемлекеттік институттарға деген сенімі қай деңгейде? Қазақстан қоғамдық даму институтының басқарма төрағасы Нұрбек Матжанимен сұхбатымызда осы мәселелерге жауап іздеп көрдік.
– Нұрбек Сейілханұлы, қазір саяси үдерістер сәл саябырлаған тұс. Ұлттық құрылтайдың Бурабайдағы отырысында Мемлекет басшысы кейінгі үш жылда жүзеге асырылған реформалардың бағытын тағы бір айқындады. Жақында Премьер-министр де есеп берді. Депутаттар да маусымды қорытындылап жатыр. Осы тұста қоғамның реформаларға қатысты пікірі қандай? Қазір қандай сараптамалық зерттеулерге сұраныс басым?
– Жұртшылық қашанда байыпты зерттеуді қажет етеді. Бұған бірнеше себеп бар. Біріншіден, елімізде 2022 жылдан бері Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың ауқымды саяси реформалары жүзеге асып келеді. Осы жүйелі реформалар саяси модернизациядан әлеуметтік салаларға дейін терең әрі дәлелді талдауды талап етіп отыр. Екіншіден, мемлекет саясаты ғылыми-сараптамалық негізге түбегейлі бет бұрды. Яғни қазір кешенді сараптама шешім қабылдаудың басты құралына айналып келеді. Осылайша, мемлекеттік аппарат «дәлелге негізделген саясат» (evidence-based policy) қағидасына кеңінен жүгінеді. Мемлекет басшысы Түркістандағы Ұлттық құрылтайда «Сараптау-талдау қызметін тиімді жүргізетін мықты орталықтар желісі қажет» деді. Бұл – осы беталыстың айқын дәлелі.
Осы тұрғыда Қазақстан қоғамдық даму институты бірнеше бағытта зерттеу жүргізеді. Біріншісі – мемлекеттік институттарға, қоғамдағы үрдістерге баға беріп, реформалардың тиімділігін зерттеу. Екіншісі – қоғамдық пікірді талдау арқылы шешім қабылдаушыларға ұсыныстар әзірлеу. Үшіншісі – мемлекеттік саясаттың тиімділігін бағалап, оны жетілдіруге арналған сараптамалық құралдар ұсыну. Яғни бір сөзбен айтқанда, ғылыми деректер негізінде қоғамды орнықты дамытуға ықпал ететін шешімдер әзірлеуге үлес қосамыз.
Осы орайда 2021–2025 жылдар аралығындағы әлеуметтанулық зерттеулерге сүйене отырып, халықтың мемлекет пен оның институттарына деген сенімі артып келе жатқанын байқаймыз. Қоғамның түрлі саласындағы сенім – реформалардың халық өміріне оң әсер еткенін айғақтайтын көрсеткіш.
– Сонда қазір жүріп жатқан реформалар мен саяси қадамдарды қысқамерзімді нәтижелермен емес, ұзақмерзімді призмадан бағалау маңызды дейсіз бе?
– Әрине, реформаларды қысқамерзімді нәтижелермен ғана бағалау – айсбергтің су астындағы алып бөлігін елемей, көзге көрінетін тұсын ғана шолумен тең. Шын мәнінде, ең маңызды өзгерістер көзге бірден байқалмайтын, бірақ уақыт өте қоғамның болмысын түбегейлі өзгертетін терең қабаттарда жүреді. Ұзақмерзімді зерттеулер – уақыт сүзгісінен өткен шынайы бағалау құралы. Мысалы, АҚШ-та өткен ғасырдың 20–60-жылдар аралығында үздіксіз жүргізіліп келе жатқан зерттеулер бар. Олар тарихи кезеңдер арасындағы қоғамның көңіл күйі мен мемлекет дамуына деген көзқарасын салыстыра отырып, мемлекет саясатының әсерін дәл көрсете алады.
Елімізде де осы бағытта алғашқы қадамдар жасалды. Біз, мәселен, 2021 жылғы мәліметтерді қайта қарап, сол кездегі реформаларға деген көзқарасты зерттедік. 2021 жылы халықтың бір бөлігі реформаларды сенімсіздікпен, скептикамен қабылдағанын байқаймыз. Уақыт өте келе Мемлекет басшысының бастамалары халықтың қолдауына ие болып жатқанын әлеуметтік зерттеулер көрсетіп отыр.
Сол себепті бүгінгі реформаларды осы сәтпен ғана өлшеу әділетсіз болар еді. Қоғамдық сана баяу өзгереді, ал шынайы картинаны ұзақмерзімді бағалау арқылы байқауға болады. Әрине, біздің зерттеу кезеңіміз тарихи тұрғыдан өлшегенде аса ұзақ мерзім емес. Десек те, 4 жылдың өзі көп үдерістің оң бағытқа беттегенін көрсетеді. Біз бұл зерттеулерді жалғастыра береміз.
– Жаңа бір сөзіңізде қоғамда саяси реформаларға оң көзқарас қалыптасып келе жатыр дедіңіз. Жалпы, Мемлекет басшысы қолға алған реформалар елдің саяси мәдениеті мен басқару жүйесіне қандай институционалдық өзгерістер әкелді?
– Кейінгі жылдары елде түбегейлі әрі жүйелі өзгерістер болып жатыр. Соның нәтижесінде билік құрылымы ғана емес, қоғам дамуының негізі де жаңарды. 2022 жылғы Жолдауында Мемлекет басшысы ауқымды саяси жаңғыру бағдарламасын жариялады. Реформалардың іргетасы ретінде Президенттің қолындағы шектен тыс биліктен бас тартуын, суперпрезиденттік басқару үлгісінен ықпалды Парламенті, есеп беретін Үкіметі бар президенттік республикаға көшу туралы бастамасын айтуға болады. 2022 жылғы референдум нәтижесінде Конституцияның үштен бірі өзгертілді. Кейіннен ондаған заң мен кодекске түзету енгізілді. Осы өзгерістер арқылы билік тармақтарының арасында тепе-теңдікке негізделген, заман талабына сай әрі сын-қатерлерге төтеп бере алатындай жаңа мемлекеттік басқару үлгісі қалыптасты. Ел тарихында алғаш рет саяси не конституциялық өзгерістерге арналмаған төртінші жалпыұлттық референдум өтті. Оның мәні саяси плюрализм мен ашық дискуссияға, нақты дерекке негізделген рационалды шешім қабылдау үшін жасалды.
Негізінен, Президент Әкімшілігі мен біз тікелей бағынатын Мәдениет және ақпарат министрлігі сияқты уәкілетті органдар қоғамдағы ахуалды тұрақты бақылауда ұстап отыр. Қоғамның көңіл күйі мен өзекті мәселелер ескеріліп, қажет болған жағдайда жедел (экспресс) әлеуметтік зерттеулер де жүргізіледі. Бұл мемлекеттік саясаттың бағытын дер кезінде айқындап, қоғаммен тиімді кері байланыс орнатуына мүмкіндік береді. Жедел шешімдерді талап ететін жағдайларда да ғылыми көзқарас қолданылады.
Біз және өзге де институттар жүргізетін әлеуметтік зерттеулерден бөлек, мемлекеттік аппараттың халықты не толғандыратынын, тұрғындардың қандай өзекті проблемалары барын анықтайтын цифрлық шешімдері де жетерлік. Олардың қатарында «eGov» арқылы жүргізілетін сауалнамаларды, «e-Otinish» арқылы жолданатын сұрақтарды, «Quryltai» қосымшасы арқылы жиналатын ұсыныстарды атап өтуге болады. Яғни мемлекеттік аппарат осылайша Үлкен деректерді (Big Data) көптеп жинайды. Бұл мейлінше сапалы шешімдер қабылдауға жол ашады.
– Орталық коммуникациялар қызметінде Президентке деген сенім деңгейіне қатысты деректерді келтірген едіңіз. Осы көрсеткіштер қазіргі қоғамдағы жалпы сенім ахуалын қалай сипаттайды?
– Әлемде Президент рейтингі немесе оған деген сенім деңгейі – саяси мәдениеттің қалыптасқан бір элементі. Ол – статистикалық көрсеткіш қана емес, сонымен бірге қоғам мен билік арасындағы байланыстың, сенім мен үміттің өлшемі. Жаһандық саясатта мұндай рейтингтерге қызығушылық жоғары, өйткені олар биліктің легитимділігіне, реформалардың өз деңгейінде іске асуына және ел ішіндегі тұрақтылыққа тікелей әсер етеді.
Қазақстанда да кейінгі жылдары бұл мәселеге ерекше назар аударылып отыр. Президентке деген сенім жеке тұлғаға ғана бағытталған қолдау емес, жүргізіліп жатқан саясатқа, бастамаларға және олардың нәтижесіне берілген қоғамдық баға десе де болады. Деректерге тоқталсақ, 2021 жылы жүргізілген біздің зерттеулер бойынша Президентке деген сенім деңгейі 77,1% болған, ал 2024 жылы бұл көрсеткіш 82,6%-ға дейін өскен.
Президентке не себепті сенетініне қатысты ең жиі айтылған жауаптарға келер болсақ, олар «шетелдермен арада жанжал болмауы»; «кемел саясат», «жаңа бағдарлама мен жаңа бастамаларды жүзеге асыру», «елдегі тұрақтылық» сынды жауаптар. Мемлекет басшысы ұсынған әрі қоғам мейлінше қолдаған топ-3 реформаға мыналарды жатқызуға болады: «Ұлттық қор – балаларға» жобасы, 2025 жылдан бастап зейнетақы мен шәкіртақы көлемінің өсуі және 2025 жылдың Жұмысшы мамандықтары жылы деп жариялануы.
Жалпы алғанда, біз жүргізген зерттеулерде азаматтар сенім білдіру арқылы, ең алдымен, болашаққа үміт артатынын көрсетті. Демек бұл реформалардан нәтиже күту мен сол өзгерістердің жүзеге асарына сенудің де көрсеткіші. Яғни Президент рейтингі – қоғамның елдегі жағдайға деген ішкі психологиялық көзқарасының айнасы десе де болады.
– «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасына тоқталайықшы. Мұның аясында билік пен қоғам арасындағы қарым-қатынас форматы өзгерді ме? Зерттеулеріңізде азаматтардың жаңа саяси шешімдер мен басқару тәсілдеріне қаншалықты сенім артып отырғанына және қоғам үшін қандай құндылықтар басымдыққа ие екеніне қатысты көрсеткіштер бар ма?
– Бұл тұжырымдама негізінде билік пен қоғам арасындағы байланыс жаңа деңгейге көтеріліп келеді. Ол сайлау мен референдум кезінде ғана емес, азаматтардың күнделікті өміріне әсер ететін шешімдерді қабылдау барысында да жиі байқалады. Мемлекет саяси шешімдерді көпшілікпен кеңесе отырып қабылдау моделін таңдап отыр. Елдегі саяси жаңғыру үрдісі үздіксіз жалғасып келеді. Парламент пен Үкімет отырыстарының онлайн форматта өтуі, заң жобаларына қатысты қоғамдық талқылаулар мен петиция институтының енгізілуі шешім қабылдау үдерісінің ашықтығы мен қоғам алдындағы есептілікті күшейтті.
Саяси алаң да едәуір жаңғырды. Мәжіліс пен мәслихат депутаттарын сайлау ережесі өзгеріп, аралас жүйе енгізілді. Мұндай үрдіс азаматтарға өз өңірінен шыққан, өзі қалаған, сенім артқан кандидатқа дауыс беруге мүмкіндік береді. Сонымен қатар әр өңірдегі жергілікті өкілдіктер мен онда тұратын халық мүддесінің тоғысуына ықпал етеді. Бұған қоса партияларды тіркеу талабының жеңілдеуі де жаңа саяси ұйымдардың пайда болуына жол ашты. 2023 жылы өткен сайлауда Парламентке Қазақстан тарихында тұңғыш рет 6 саяси партия енді. Мажоритарлық жүйеде бірмандатты округтерден сайланатын кандидаттардың бәсекесі мен салмағы артты. Оған қоса, сенім ақталмаған жағдайда мандатты кері қайтарып алу институты енгізілді.
Аталған өзгерістер азаматтардың мемлекеттік институттарға деген сенім деңгейіне де оң әсер етті. Зерттеулер нәтижесінде Парламентке сенім деңгейі 2021 жылы 56,8% болса, 2025 жылғы алғашқы жартыжылдықта 67,4%-ға дейін өскен. Мәслихаттарға деген сенім де, сәйкесінше 54,9%-дан 62,4%-ға дейін артқан. Бұл халықтың заң шығарушы билікке деген көзқарасының түзеліп келе жатқанын, оны өзінің мүддесін қорғайтын шынайы өкіл ретінде қабылдай бастағанын көрсетеді. Яғни саяси жаңғыру нәтижесінде азамат пен өкіл арасындағы сенім күшейіп, халық өзі қалаған жаңа құрамнан нақты нәтиже күтетін кезең басталып жатыр деуге болады.
Қоғам үшін маңызды құндылықтарға келсек, респонденттердің пікірінше, алғашқы үштікке әділеттілік, тәуелсіздік және бірлік құндылықтары кіреді. Әділеттілікті азаматтар заң алдындағы теңдікпен байланыстырады (71,8%). Бұл халықтың құқықтық сана деңгейінің артып, әділдік пен заң үстемдігіне негізделген қоғам құруға деген талпынысын көрсетеді. Сот жүйесінің ашықтығы, резонанстық жағдайлардан қоғамның сырт қалмауы, әлеуметтік желілердегі белсенді азаматтық ұстанымның қалыптасуы әділеттілік құндылығының қоғамдық маңызын айқындай түседі.
Мемлекет басшысының Ұлттық құрылтайда атап өткен «Заң және тәртіп» қағидасы осы бағыттағы нақты реформалардың бастауы болды. Полицияның сервистік модельге көшуі, учаскелік инспекторлардың мәртебесін арттыру сияқты шаралар құқық қорғау саласына деген сенімді біртіндеп қалпына келтіріп жатыр. Мұны нақты деректерден да байқауға болады: 2021 жылы полицияға сенім деңгейі 58,5% болса, 2025 жылы көрсеткіш 64,6%-ға дейін артқан. Прокуратураға сенім – 60,9%-дан 66,3%-ға, Қарулы күштерге сенім – 2022 жылы 66,3%-дан 2025 жылы 70,3%-ға дейін өскен. Ұлттық қауіпсіздік комитетіне деген сенім көрсеткіші де 62,8%-дан 71,2%-ға жеткен.
Қоғамда қалыптасып, дамып жатқан бұл үш құндылықты мемлекет пен қоғам арасындағы әлеуметтік келісім ретінде қарастыруға болады. Қоғам үшін әділеттіліктің басты кепілі – заң мен тәртіп. Ол, әрине, жаңа идея емес, алайда қазіргі жағдайда жаңаша мәнге ие. Айта кету керек, келтірілген деректер бір сәттік «фото» ғана, олар уақыт өте өзгеруі мүмкін. Сондықтан бұл мәліметтерді үнемі динамикада, яғни уақытша кескіндер арқылы талдауға тырысамыз.
– Әділдікке ұмтылу тұрғысында қоғамда белсенділік артты дедіңіз. Осы тұрғыдан алғанда, жиі сынға ұшырайтын сайлау жүйесінің, әсіресе әкімдерді тағайындау немесе сайлау тәртібінің қазіргі жағдайы қандай? Қоғамның оянуына осы бағыттағы реформалар қалай әсер етті деп ойлайсыз?
– Демократияның айқын көріністерінің бірі – сайлау жүйесіндегі ауқымды реформалар. Халық өзі таңдаған әкімге көбірек сенім арта бастады. 2021 жылы жергілікті әкімге сенім деңгейі 60,7% болса, бірнеше жылда көрсеткіш 66,3 %-ға дейін өсті. Мұны ауыл, аудан мен облыстық маңызы бар қала әкімдерінің сайлауынан да айқын байқауға болады. 2021 жылдан бүгінге дейін ауыл әкімдерінің 90%-ға жуығын тікелей халық сайлады. Бұл көрсеткіш елімізде жергілікті өзін-өзі басқару тетіктерінің шынайы іске аса бастағанын білдіреді. «Ауыл кеңестері» құрылып, халықтың өзі тұрып жатқан жерді басқаруына нақты алғышарт жасалды. Ал 2025 жылдан бастап толыққанды облыстық маңызы бар қалалар мен аудан әкімдерін сайлау жүйесінің енгізілуі – жергілікті демократияны одан әрі тереңдетуге бағытталған маңызды қадам.
Аталған реформалардың ерекшелігі мен маңызы туралы айтқанда, оның бірнеше қырына тоқталуға тиіспіз. Ең алдымен, халқымыз ауылдық, аудандық, қалалық деңгейде өз әкімін сайлап қана қоймай, жергілікті басқару ісіне тікелей қатысуға мүмкіндік алды. Бұл аймақтарда бюджетті игеру, өзекті мәселелерді шешу ісін орталықтың жауабын күтпей, дербес әрі тиімді жүзеге асыруға жол ашты. Мұндай мүмкіндік жергілікті жердің қажеттілігіне жедел жауап беріп, шешім қабылдау үдерісін едәуір жеделдетеді.
Сонымен қатар аталған өзгерістер белсенділікті арттырып, жаңа саяси мәдениеттің қалыптасуына ықпал етіп жатыр. Халық өзін бақылаушы ғана емес, шешім қабылдаушы ретінде сезіне бастады. Бұл демократиялық сана мен азаматтық жауапкершіліктің артуына негіз болады.
Тағы бір маңызды мәселе – жаңадан сайланған әкімдердің 60%-ға жуығы бұрын мемлекеттік қызметте болмаған тұлғалар. Сәйкесінше, сайлау әкім лауазымына қызметтік баспалдақ арқылы ғана емес, саяси бәсеке арқылы да жетуге мүмкіндік бар екенін көрсетті. Ауыл әкімдерін тікелей сайлау – Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың бастамасымен жүзеге асқан саяси реформалар пакеті шеңберіндегі нақты әрі пәрменді қадам болды. Бұл жаңашылдық жергілікті өзін-өзі басқаруды нығайтып, есеп беретін, халықпен тығыз байланыс орната алатын әкімдік мәдениетін қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Облыс деңгейіндегі әкімдер туралы көзқарас та жақсара түскен. Мәселен, «Әкімнің халықпен диалогке ашықтығын 10 балдық межемен бағалаңыз» деген сұраққа 2023 жылы тұрғындар орта есеппен 5,8 балл қойған болса, 2024 жылы бұл көрсеткіш 6,1 балға, ал 2025 жылдың алғашқы жартысында 6,5 балға дейін көтерілді. Бір сөзбен айтқанда, облыс деңгейіндегі әкімдерге сенім деңгейі біршама өсті.
Әкімдерге деген сенім деңгейінің артуы, бір жағынан, тиімді кадрлық саясаттың жүзеге асып жатқанын аңғартады. Ол саяси реформалардың жергілікті деңгейде қабылданып, табысты іске асып жатқанына дәлел бола алады.
– Әкімнің, жалпы алғанда, әр саяси тұлғаның басты міндеті халықтың тұрмысын жақсарту, олардың әл-ауқатын арттыру екені мәлім. Халықтың әлеуметтік жағдайы кез келген реформаның негізгі индикаторы десек, осы тұрғыдан алғанда, жұрттың қазіргі әлеуметтік көңіл күйі қандай?
Әлеуметтік зерттеуіміздің маңызды бағыттарының бірі – қоғам тарапынан елдегі экономикалық және әлеуметтік-саяси жағдайға берілетін бағаны кешенді түрде талдау. Аталған көрсеткіштер уақыт өткен сайын жақсарып келе жатқанын аңғарамыз.
Мысалы, елімізде әлеуметтік игілік пен тұрақтылық артып келе жатқаны халықтың еліміздегі экономикалық жағдайды бағалауынан көрінеді. Біз 2022 жылдан бері тұрақты түрде респонденттерге «Сіз жалпы елдегі және өз өңіріңіздегі экономикалық жағдайды қалай бағалайсыз?» деген сұрақ қойып келеміз. Бұл сұраққа 2022 жылы респонденттердің 51,2%-ы «елдегі экономикалық жағдай қолайлы және тұрақты» деп жауап берсе, 2024 жылы бұл көрсеткіш 66,9%-ға дейін өскен. Демек үш жыл ішінде экономикалық жағдайға оң баға бергендердің үлесі шамамен 15,7%-ға дейін артқан. Өңірлік деңгейде де осындай үрдіс байқалады: 2022 жылы респонденттердің 57,8%-ы экономикалық жағдай «қолайлы және тұрақты» деп бағаласа, 2024 жылы көрсеткіш 68,7%-ға жетіп, 10,9%-дан астам өсім көрсетті.
Мұндай оң өзгерістердің негізінде Мемлекет басшысының бастамасымен қолға алынған «Қарапайым заттар экономикасы», «Бизнестің жол картасы», «Ауыл – ел бесігі», «Жайлы мектеп» сияқты жобалар мен жаңа индустриялық бағдарламалар тұр. Аталған бастамалар экономикалық тұрақтылықты қамтамасыз етіп, азаматтардың ұлттық экономикаға деген сенімін нығайтты.
– Бүгінгі қоғамдық-саяси ахуал туралы не айтар едіңіз?
– Бұл сұрағыңызға жауап бермес бұрын алдымен «Қоғамдық көңіл күйді өлшеу не үшін қажет?» деген сауалға тоқтала кетейік. Мұның жауабы қарапайым. Кез келген жағдайды деректер арқылы дәл бағамдау – дұрыс шешім қабылдауға негіз. Қарапайым мысалмен айтсақ, адам ағзасындағы өзгерісті түсіну үшін скринингтен өтеміз немесе дене қызуын білу үшін термометр қолданамыз ғой? Әлеуметтік зерттеулер де қоғамның «температурасын» өлшейтін құрал іспетті.
Әлемдік тәжірибеде мемлекеттік саясат, реформа, тіпті ақпараттық науқандардың өзі қоғамдық пікір мен әлеуметтік зерттеулерге сүйене отырып жүзеге асады. Себебі халықтың қалай өмір сүріп жатқанын білмей тұрып қандай да бір саясат жүргізу көзді байлаулы күйде жолға шығумен тең. Мұндай көрсеткіштер – қоғам мен билік арасын жалғайтын алтын көпір, дер кезінде берілген сигнал және ең бастысы, қоғамның сенімін сақтап қалуға көмектесетін құрал.
Ал қазіргі ахуалға келсек, халықтың қоғамдық-саяси жағдайға қатысты көзқарасында да оң бетбұрыс бар. 2022 жылы елдегі қоғамдық-саяси жағдай «қолайлы және тұрақты» деп жауап берген респонденттердің үлесі 60,8% деңгейінде болса, 2025 жылы бұл көрсеткіш 76,2%-ға дейін өсіп, 16%-ға жуық өсім көрсетті. Бұл деректер қоғамдық пікір өзгеріп, реформаларға сенім артқанын аңғартады. Атап айтқанда, қабылданған конституциялық өзгерістер, саяси партиялар жүйесінің жаңаруы, сондай-ақ азаматтық қоғаммен байланыс орнатудың жаңа тетіктері халықтың әлеуметтік-саяси үдерістерге деген көзқарасына оң ықпал етті. Осылайша, елімізде жүргізіліп жатқан реформалар мен жобалар халықтың экономикалық әрі әлеуметтік-саяси жағдайды оң бағалауына серпін беріп, қоғамда тұрақты сенім кеңістігін қалыптастырып отыр.
– Біраз дерек айттыңыз. Сіздер күрделі үдерістерді зерттегенде қандай ғылыми-талдамалық ұстанымдар мен әдіснамаларға сүйенесіздер? Мұның нәтижесі елге, қоғамға не береді?
– Бүгінгі реформалар заңдардың жиынтығы ғана емес. Бұл – терең құндылыққа, тарихи мазмұнға ие құжаттар. Біз оларды қоғамның өз ішінен пісіп-жетілген, ұзақ жылдар бойы жинақталған сұраныстардың институционалдық деңгейде танылуы деп түсінеміз. Біздің институттың жұмысы – дәл осы аралықта қоғам үні мен мемлекеттің әрекеті арасындағы көпір болу. Қандай да бір өзгерістің негізінде нақты қоғамдық сұраныс, моральдық бағдар мен болашақтың бейнесі тұрады. Сондықтан қоғамдық пікірді зерттеу арқылы қоғам неге дайын, қандай өзгеріс күтеді, соны анықтаймыз.
Реформа туралы көп айтамыз, бірақ түптеп келгенде, олардың барлығы адамның өз өміріне қаншалықты қанағаттанатынына байланысты. Осы көрсеткішке көз жүгіртсек, кейінгі жылдары едәуір артып, 85,3%-ға жеткен. Жалпы алғанда, халықтың жеке өмір сапасына қанағаттануы әрдайым жоғары деңгейде тұрақтап тұр. Бұл – мемлекеттің орнықтылығы мен негізгі әлеуметтік кепілдіктердің сақталуының белгісі.
Біз үшін кез келген зерттеудің сапасы қолданылған әдіснама мен ұстанған ғылыми қағидаттарға тікелей байланысты. Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымының «Күрделі саяси ортада сенімді қалыптастыру» әдістемесін еліміздің ерекшеліктеріне бейімдедік. Дұрыс айтып отырсыз, сырттан алынған тәсілдермен ғана шектелуге болмайды. Қоғамымыздың ішкі ерекшеліктерін ескеріп, әдістемелерімізді де жасаймыз. Мысалы, Президент бастамашы болған Волонтерлер жылынан кейін арнайы зерттеу жүргізіп, бастаманың нақты әсерін, азаматтардың оған қатысу деңгейін, қалыптасқан құндылықтарды талдадық.
Сол зерттеулердің нәтижесінен волонтерлік халқымыз үшін ең қолжетімді және жанға жақын азаматтық белсенділік формасына айналғанын байқауға болады. Біздің деректерде азаматтардың 41,1%-ы дәл осы бағытты өздеріне сай үлгі ретінде атап өткен.
Адамзаттың дамуы мен мемлекеттер тарихы көрсеткендей, кез келген реформаның нәтижесін көру уақытты талап етеді. Еліміздегі саяси, әлеуметтік және экономикалық өзгерістер қарқынды әрі «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасына сай қоғамның талап-тілектері негізінде жүзеге асып жатқанын байқап отырмыз. Уақыт өте келе бүгінгі саяси реформалардың, қоғамдық құндылықтардың жаңаруы мен жандануынан туындаған үдерістердің нәтижесін көретініміз анық.
Еліміздегі кейінгі жылдардағы саяси және әлеуметтік жаңғырту үдерісі – дәлелге сүйенген саясаттың, инклюзивті басқару тетіктерінің және жаңарған құндылықтар жүйесінің біртұтас нәтижесі. Мемлекет басшысы бастаған реформалар билік тармақтарының теңгерімін күшейтіп, жаңа диалог алаңын нақты іске асырды. Мұны мемлекеттік институттарға сенімнің және азаматтық белсенділіктің үздіксіз өсу динамикасы айқын көрсетеді.
Кешенділігі еселене түсіп, әлемдегі экономикалық және саяси бәсекелестік шарықтаған заманда қоғамдық пікірді, азаматтардың қалаулары мен таңдауларын ғылыми тұрғыдан саралай алу – заман талабы. Нақты деректерге сүйене шешім шығару үрдісі – қашанда мемлекеттің орнықты дамуының алғышарты. Кейінгі жылдары осы деректерді жинақтау, оларды сараптау, дәлдігін қамтамасыз ету және оны әрекетке айналдыра алатын жүйе құру бойынша қыруар жұмыс атқарылды. Оған қажетті саяси ерік пен мәдениет қалыптасты. Ойда ұстайтын басты қағида – зерттеу зерттеу үшін ғана емес, еліміздің орнықты дамуы мен азаматтардың өмір сапасының жақсаруы үшін жасалуы қажет.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен –
Қамбар АХМЕТ,
«Egemen Qazaqstan»