Мәселе • Бүгін, 09:30

Тұрғынжайды табиғи апаттан қалай сақтандырамыз?

30 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Көп мемлекетпен салыстырғанда еліміз табиғи апат қаупі жоғары аймақ саналмайды. Дегенмен орасан зор аумақ, қатал климат, демографиялық өзгеріс кейбір маңызды табиғи сын-қатерді жеңілдетудің өзектілігін көлденең қойып отыр. Төтенше жағдаймен бетпе-бет келгенде ел тұрғындарының қаржылық тұрақтылығын арттыру мақсатында мүлікті сақтандыру мәселесін реттейтін реформаның кезегі келгендей.

Тұрғынжайды табиғи апаттан қалай сақтандырамыз?

Ел аумағының 75%-ында дауыл, көш­кін, сел, су тасқыны, эпидемия, төтен­ше температура, жер сілкінісі, орман, дала өрттері сияқты табиғи апаттар қау­пі жоғары. Климаттың өзгеруі біресе су тас­қынына, біресе құрғақшылыққа ұшы­ратып, жағдайды күрделендіре түседі. Статистика елімізде жыл сайын 3-4 мың төтенше жағдай болып, он­ шақ­ты адам қаза табатынын, 3-5 мың адам зардап шегіп, шығын 16 миллиард тең­гені құрайтынын көрсетеді. Төтенше жағ­дайлар министрлігінің дерегінше, республикалық маңызы бар 2 қала, 6 облыс су тасқынына, 2 қала, 13 облыс сейсмикалық құбылысқа бейім.

Былтыр елімізде 12,5 мың төтенше жағдай мен табиғи, техногендік сипаттағы оқиға тіркеліп, материалдық залал 459,6 млрд теңгеге жеткен. Бірқатар табиғи апат тұрғын үй қорының айтарлықтай бұзылуына әкелді. Былтырғы жер сілкінісі мен су тасқыны, сондай-ақ 2023 жылғы орман өрттері табиғи апат тәуекелін  қар­жыландырудағы олқылықтарды көрсет­ті, азаматтарды қорғау жүйесін тиісті дең­гейде ұстап тұруды, сондай-ақ зар­дап шеккен халықтың шығындарын, зақым­дануды қалпына келтіру шараларын қолдауды шектеді.

Тұрғындардың аз ғана пайызы өз мүлкін саналы түрде сақтандырып, көп­ші­лігі негізінен мемлекеттің көмегіне сүйенген ерікті сақтандыру жүйесі тиімсіз болып шықты. Халықтың қаржылық сауатының жеткіліксіздігі, сақтан­ды­ру компанияларына деген сенім­нің төмендігі, сондай-ақ төтенше жағдай­лардан кейін мемлекеттік көмектің қолжетімділігі ерікті сақтандырудың дамуын тежеді. Нәтижесінде, апат кезінде тұрғын үйді қалпына келтіру ауыртпалығы мем­лекеттің мойнына түсті. Бұл бюджетке салмақ түсіріп қана қоймай, ресурс­тарды басқа да маңызды әлеуметтік-экономикалық міндеттерден алшақтат­ты. Апатты жағдай болған кезде қол­даныстағы өтемақы тетіктері (мысалы, мемлекеттік қолдау немесе сақтандыру ұйымдары арқылы) келген залалды толық өтеуге жеткіліксіз, төтенше жағдайлардан зардап шеккендер қаржылық қолдау­сыз қалады. Бұл әсіресе табиғи апаттар қаупі жоғары аймақтарда азаматтар мен биз­неске үлкен тәуекелдер тудырады. Қауіп-қатер жоғары аймақтарда мүлік­ті ерікті сақтандырумен қамту дең­гейі төмен. Тұрғынжайды табиғи апаттар­дан сақтандырумен қамту елімізде небә­рі 3,2%-ды құрайды. Зілзала мен су тасқы­ны қаупі жоғары Алматы қаласында бұл көрсеткіш – 7,7%. Сақтандырудың маңыздылығы мен қажеттілігін жете түсіне бермегендіктен, көпшілік төтенше жағдайды сирек кездесетін, болу-болмауы екіталай оқиға ретінде қабылдайды. Сөйтіп, халық сенімді қорғау тетіктеріне емес, жағдайдың қалайша өрбитініне сенуге бейім келеді. Тағы бір проблема – ерікті мүліктік сақтандыру полистерінің құны оны халықтың едәуір бөлігіне, әсіресе аз қамтылған топтар мен ауылдық аймақтардың тұрғындарына қолжетімсіз етеді. Бұл, әсіресе, зілзала мен су тасқыны қаупі жоғары аймақтарда өзекті, мұнда сақтандыру ұйымдары сақтандыру жағдайларының пайда болу ықтималдылығының артуына байланысты барынша жоғары жарналар белгілейді. Нәтижесінде, көптеген азамат сақтандырудан бас тартады.

Бүгінде елімізде мүлікті сақтан­дыру ерікті негізде жүзеге асырылса, табиғи апаттар қаупі жоғары өзге елдерде сақтандыру жүйелері мемлекет-жекешелік әріптестік негізінде барынша тиімді жұмыс істейді. Мысалы, АҚШ-та су тасқыны қаупі бар аумақтардағы тұрғындар мен бизнес үшін сақтандыру міндетті. Коммерциялық сақтандыру ұйымда­рын мемлекет қайта сақтандырады. Испанияда арнайы мемлекеттік қор апат­тық тәуекелдерді 100% өтейді. Түркияда жылжымайтын тұрғын үй мүл­кін жер сілкінісінен сақтандыру­дың ұлттық бағ­дарламасы 1999 жылғы жойқын жер сілкінісінен кейін құрылды. Қырғызстанда сақтандыру­сыз тұрғын үйді сату мүмкін емес, Әзер­байжан­да орталықтандырылған сақтандыру қоры жұмыс істейді.

Осы тұрғыда қазір әзірленіп жатқан заң жобасы азаматтарға мүліктік шығын­дарды өтеу тетігін нығайту мақса­тын­да тұрғынжайды жер сілкінісі мен су тас­қынынан сақтандыруды көздейді. «Тұрғынжайларды табиғи апаттар­дан міндетті сақтандыру туралы», «Қазақ­стан Республикасының кейбір заңнама­лық актілеріне тұрғынжайларды таби­ғи апаттардан міндетті сақтандыру, сақтан­дыру нарығын реттеу және дамыту мәселелері бойынша өзгерістер мен то­лықтырулар енгізу туралы» заң жоба­ла­рына реттеушілік саясаттың консуль­тативтік құжаты әзірленіп, бас­тама жария талқылауға шықты. Жобаға сәйкес міндетті сақтандыру ең қауіпті аймақтардан бастап кезең-кезеңімен енгізілетін болады. Оның қатарында мемлекеттік сақтандыру ұйымын құру, өңірлік тәуекелдер ескеріл­ген базалық сақтандыру тарифтерін енгізу, әлеуметтік осал топтағы азаматтар үшін сақтандыру сыйақыларын субсидиялау, халықаралық нарықтардағы тәуекелдерді қайта сақтандыру көзделеді. Сақтандыру сыйақыларын жинақтау жөніндегі бірың­ғай оператор болатын мемлекет­тік сақтан­дыру ұйымының құқықтық ережелері заңнамада айқындалады. Ұйым қызметтің айрықша түрі ретінде апаттар тәуекелінен сақтандыруды жүзеге асырып, қаржы нарығын бақылау жөніндегі уәкілетті органның реттеуінде болады.

Жыл сайынғы жарнаның мөлшері тұрғын үйдің орналасқан жері мен тұрақтылығына байланысты 1 000-нан 20 000 теңгеге дейін белгіленеді. Апат болған жағдайда төлемдер 10 млн теңгеге жетуі мүмкін. Алдымен көмек шұғыл қажеттіліктерге, содан кейін тұрғын үйді жөндеуге, қалпына келтіруге бағытталмақ. Әзірлеушілердің пікірінше, міндетті сақтандыруды енгізу мемлекеттік бюджетке түсетін жүктемені азайтуға, халық арасында сақтандыру мәдениетінің деңгейін арттыруға, сондай-ақ құрылыс стандарттарын жақсартуды, жылжымайтын мүлік туралы деректерді цифрландыруды ынталандыруға мүмкіндік береді.  

Соңғы жаңалықтар

Даланың дара перзенті

Еңбек • Бүгін, 09:50

Атакәсіпке адал азамат

Еңбек • Бүгін, 09:45

Әлеуметке тиімді жоба

Қоғам • Бүгін, 09:35

Олжас!.. (Эссе)

Тұлға • Бүгін, 09:25

Адам папиллома вирусы қандай ауру

Денсаулық • Бүгін, 09:22

Ерім дейтін ел қайда?

Өшпес даңқ • Бүгін, 09:20

Жасанды интеллектіні жүйелі енгізген банктер

Жасанды интеллект • Бүгін, 09:10

Күтумен өткен ғұмыр

Өшпес даңқ • Бүгін, 08:55

Смағұл сапасы

Тұлға • Бүгін, 08:50

Мұстахара

Жәдігер • Бүгін, 08:45

Керек дерек

Digital • Бүгін, 08:40

Бірегей білім моделі

Қоғам • Бүгін, 08:35

«Түркістан сақшылары» – ЖИ жемісі

Жасанды интеллект • Бүгін, 08:25