Медицина • Кеше

«Медициналық сақтандыру жүйелі болуға тиіс»

50 рет
көрсетілді
16 мин
оқу үшін

Міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесі (МӘМС) енгізілгелі халықтың медицина қызметіне қояр талабы жоғарылады. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың тапсырмасымен Денсаулық сақтау министрлігі кейінгі бес жылда салаға бірқатар өзгеріс енгізді. Соның кейінгісі әрі ауқымдысы цифрландыруға, Бірыңғай мемлекеттік медициналық ақпараттық жүйені енгізуге қатысты болды. Бірер күн бұрын Президент МӘМС жүйесін жетілдіретін, медицина қызметінің сапасын тағы да жақсарта түсетін заңға қол қойды. Осы өзгерістердің жөн-жобасын, саладағы басқа да жаңашылдықтардың ретін Денсаулық сақтау министрі Ақмарал ӘЛНАЗАРОВАМЕН сұхбаттасқанда көңілге түйдік.

«Медициналық сақтандыру жүйелі  болуға тиіс»

– Ақмарал Шәріпбайқызы, МӘМС жүйесі бір емес, бірнеше жыл әбден зерттеліп, сараланып, сүзгіден өткен соң ға­на қабылданғанын жақсы біле­міз. Содан беріде 5 жыл өткенімен, жүйенің кемшін тұстары реттеле қоймады. Тіпті, «меди­циналық сақтандыру жүйесін алып тастау керек» деген сы­ңайда пікір айтқандар болды. Шынында, МӘМС бізге қанша­лықты тиімді болды, әңгімені осыдан бастасақ.

– Иә, МӘМС-ке қатысты түрлі сын-пікір айтылды, айтылып та жатыр. Қалай дегенде де, міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесі – денсаулық сақтау саласындағы ірі, маңызды реформа. МӘМС туралы Заң 2015 жылы қабылданғанына қара­мастан, аударымдар тек 2018 жылы жинақтала бастады. 2020 жылы COVID-19 пандемиясы тұсында жүйе салаға толық енді. Заң қабылдау үдерісінде жүйеге әрбір пациенттен түсетін жарна мен төлемдердің мөлшері болашақта оларды бастапқы көлемге дейін одан әрі ұлғайту жоспарымен екі есеге жуық азайтылғанын еске салғым келеді. Пандемия жағдайында МӘМС жүйесі ден­саулық сақтауды қосымша қар­жыландырудың маңызды көзі бола отырып, тиімділігін дәлелдеді. Жинақталған аударымдардың арқасында сақтандыру қорының қомақты қаражаты пандемия­мен күреске бөлінді. МӘМС кемшіліктерінің бірі ретінде айтар болсақ, алғашқы жылдарда көмектің бір түрін көрсету ке­зінде қаржыландырудың екі арнасы болды. Нәтижесінде, МӘМС бағдарламасымен бекітілген көптеген міндеттемеге қажетті қаржы тимеді. Содан келіп қаражаттың жұмсалуын бақылау да қиынға соға бастады. Осыдан соң ел азаматтары реформаға наразылығын білдірді. Мұндай модель азаматтарды сақтандыру жүйесіне қатысуға ынталандырмады. Осыған байланысты ел Президенті былтыр Жолдауда Үкіметке нақты, әділ модель құруға бағытталған медициналық қамтамасыз ету жүйесін реформалауды, мемлекеттің мүмкіндіктері мен міндеттемелері тұрғысынан теңдестірілген бірыңғай базалық пакетті қалыптастыруды тапсырды. Мемлекеттің міндеттемелері жүйенің қаржылық мүмкіндік­теріне сәйкес келуге тиіс. МӘМС-ті енгізу кезеңінде қаржыландыру көлемін ұлғайтып, бөлінген қара­жаттың тиімділігін қамта­масыз етуіміз қажет. Сол тұрғыда әлемде тиімділігін көрсеткен денсаулық сақтаудың сақтандыру моделіне көшу барысы негізсіз созылды.

– Заңға міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру, ме­дициналық қызмет көрсету мәселелері жөнінде өзгерістер, толықтырулар енгізілді. Бұл сала­дағы кемшіліктерді қанша­лықты реттейді деп ойлайсыз?

– Заң алдымен саланы тұрақты қаржыландыруға көп көмегін тигізеді. Шығыстардың тиімділігін арттырады. Медициналық сақтан­дыру жүйесі баршаға бірдей әділ болады. Жүйе елдің әрбір аза­матының мүддесіне жұмыс істейді. Бұдан былай денсаулық сақтау мамандары да ертеңгі күнге сеніммен қарайды. Өйткені жүйенің қаржылық тұрақтылығы негізгі компоненттердің біріне айналады. Реформа денсаулық сақтау жүйесінде тұралап келген мәселелерді шешуге арналған. Мемлекет басшысының тапсырмасын орындау мақсатында Денсаулық сақтау министрлігі, Медициналық сақтандыру қоры сараптамалық деңгейде егжей-тегжейлі қаралған, мақұлданған медициналық көмектің бірыңғай пакетін қалыптастыруға қатысты біраз жұмыс істеді. Наурыз айы­ның басында заң жобасын Пар­ламенттің қарауына жібердік. Құжат төрт айдың ішінде қабыл­данды. Бұл – ұсынылған іс-шаралар мен шешімдерді алдағы үш жылға арналған бюджеттік жоспармен бірге жіті қарауға мүмкіндік берді.

Негізі, әлемде медициналық сақтандырудың мінсіз моделі жоқ. Олай дейтініміз, жүйені әр ел өзінің ыңғайына, халықтың сұранысына, талабына қарай бейімдеп алады. Көптеген елде жаңа модель бірден тимділігін көрсетпеген. Олар өз жүйелерін мезгіл-мезгілімен қолданыстағы талаптарға сай жетілдіріп отырады. Заңның негізгі мақсаты – денсаулық сақтау жүйесін ор­нықты, ұзақ мерзімді дамытуға бағытталған. Онда шығыстар мемлекеттің, тұрғындар мен жұмыс берушінің арасында салыс­тырмалы түрде әділ бөлінеді.

Заңда негізгі міндеттемелерді Тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі (ТМККК) па­кетінен МӘМС жүйесіне кезең-кезеңімен ауыстыра отырып, базалық мемлекеттік меди­циналық көмектің бірыңғай пакетін қалыптастыру тетіктері қарастырылған. Бұл қадам 2027 жылға қарай қаржыландыру­дың басым сақтандыру моделіне көшуге мүмкіндік береді. Мұнда шығыстардың арақатынасы ТМККК-ге 35%, МӘМС-ке 65% болады. Бүкіл әлемде пакеттерді бөлу­дің мұндай моделі мүмкінді­гін­ше әлеуметтік бағдарланған болып саналады. Алайда қаражатты ба­қылаудың қатаң ережелерін бел­гілеп, ресурстарды барынша үнемдеу қағидаттарын енгізу арқылы ғана жүйені тиімді ете аламыз. Босатылатын қаражаттар тарифтерді көтеру, медициналық көмектің жекелеген түрлерін қаржыландыру тапшылығын жабу сияқты саланың бірінші кезектегі қажеттіліктеріне бағытталады.

– Медициналық көмектің тиімділігін арттыру мен қар­­жыландыруға қатысты бір­аз өзгеріс қарастырылған екен. Дегенмен, қаржылық мә­се­лелерді айтпағанда, меди­ци­налық сақтандыру жүйесінің моделін әлі күнге түсінбей жүрген тұрғындар бар.

– Кез келген медициналық сақтандыру жүйесінің тұрақ­тылығына мемлекет пен тұрғындар жауапты. Азаматтардың бар­лығы өз денсаулығына жа­уапкершілікпен қараса, бұл медицинаны ғана емес, бүкіл қо­ғамды дамытудың басты бағ­дары болады. Қазіргі кезеңде тұрғындардың денсаулығын мемлекеттің күш-жігері есебінен ғана сақтап, нығайту мүмкін емес деген тұжырымға келу керек. Әр адам жоғары өмір сапасына жетуде өзінің саулығына ынталы болғаны жөн. Біз аса күрделі ауруға шалдығып, сырқатына шипа іздеген науқастарға қамқор болып, қолдауға тиіспіз. Медициналық сақтандыру жүйесінің біздегі моделі осы ұстанымға саяды. Бұл бізде ғана емес, барлық бәсекеге қа­білетті елдердің денсаулық сақ­тау жүйелерінде кездесетін тренд.

Бүгінде МӘМС қаражаты есе­бінен халықтың 16 санатына, оның ішінде 18 жасқа дейінгі бала­ларға, жүкті әйелдерге, зейнеткерлерге, ауыр науқастарға, мүгедектерге, азаматтардың басқа да әлеуметтік осал санаттарына медициналық көмек көрсетіледі. Сондай-ақ МӘМС-тің арқасында медициналық қызметтердің көбі, оның ішінде жоғары технологиялық көмек қосымша шығындарсыз қолжетімді болды. Пациенттер консультациялық-диагностикалық қызметтерді 8 есе көп алды. КТ/МРТ-ға тексеру сеанстары 6 есе өсті. Жоғары технологиялық медициналық көмектің көлемі 3,5 есе көбейді. Бұл жай ғана сандар емес, олардың артында күрделі диагноздар, ауыр жағдайлар, көмек алған нақты адамдар тұр. МӘМС-ті енгізу жылдарында денсаулық сақтау жүйесін қаржыландыру 2019 жылғы 1 трлн теңгеден 2025 жылы 2,9 трлн теңгеге дейін ұлғайды.

Сақтандыру жүйесінің негізгі миссиясы – азаматтарды күтпеген медициналық шығыстардан қорғау. Мысалы, МӘМС ен­гізілгенге дейін пациенттер көп­­теген жоғары технологиялық қызметтерге, қымбат талдауларға өз қалтасынан ақы төлейтін. Тіпті, кейбір операциялар, ма­мандандырылған консультациялар мен қазір тегін берілетін дәрі-дәрмектер ақылы болды.

– МӘМС пен Тегін меди­ци­налық көмектің кепілдік берілген көлемі пакеттерін біріктіруден қарапайым пациентке қандай жеңілдік болады?

– Бірыңғай пакетке кезең-кезеңімен көшу басталды. 2025 жылғы 25 сәуірдегі заңнамалық актілерге жаңа өзгерістер енгі­зіліп, ел азаматтарына МӘМС жүйесіндегі сақтандыру мәрте­бесіне қарамастан онкоскринингтен өту қолжетімді болды. 2026 жылдан бастап әлеуметтік мәні бар аурулардың барлық тізбесіне күдік туындаған жағдайда тегін консультациялық-диагностикалық көмек көрсету жоспарланып отыр. Осылайша, азаматтар тегін диаг­ностикадан өте алады. Дендеген сырқатын уақтылы анықтайды. Бұл пациенттің денсаулық жағ­дайын, жалпы өмір сапасын жақ­сартуға мүмкіндік береді. Бүгінде ТМККК шеңберінде диаг­ностика тек туберкулез, АИТВ инфекциясына күдік болғанда ұсынылады. Басқа әлеуметтік мәні бар аурулар МӘМС шеңберінде қаралады. Сонымен қатар сақ­тан­­дырылмаған адамдардың өзі медициналық қызметтердің үлкен спектріне қол жеткізе алады. Мысалы, вакцинациялау, ерте диагностикаға онкоскринингтер; ӘМА күдіктенген жағдайда диагностика; жедел медициналық көмек; өмірге қауіп төндіретін жағ­дайларда пациенттердің шұғыл ЖМК; диагностика, емдеу, профилактика, барлық ӘМА үшін тегін АДҚ; инфекциялық аурулар кезіндегі медициналық көмек; қан препараттарымен қамтамасыз ету; паллиативтік көмек және сырқаты ауыр пациенттерге ұзақмерзімді күтім.

Бұл өзгерістер медициналық көмектің қолжетімділігін жақсар­туға, пакеттердегі қызметтерді нақты ажыратуға, ТМККК және МӘМС шеңберінде медициналық көмектің кепілдіктері туралы медицина қызметкерлері мен халыққа дұрыс түсіндіруге мүмкіндік бе­реді. Ең маңыздысы, барлық азаматтар сақтандыру мәрбесіне қарамастан, бірқатар өмірлік маңызды медициналық қызметті тегін алады. Қызметтердің толық пакетін алу үшін экономикалық әлеуеті тәуір тұрғындар міндетті медициналық сақтандыру жүйе­сіне қатысуға тиіс.

– Бүгінде халықтың бір бөлігі, яғни 3 миллионнан астам азамат МӘМС жүйесінен үнемі тыс қалып қояды екен. Себебі олардың төлем жасауға мүм­кіндігі жоқ, әлеуметтік жағдайы келмейді. Оларға қайтпек керек?

– 2023 жылғы 1 қаңтардан бас­тап елімізде отбасының цифрлық картасы (ОЦК) іске қосылды. Оның басты мақсаты – отандастарды мемлекеттік қолдау жүйесіне түгел, теңдей тарту. ОЦК мәліметтері әлеуметтік қорғау шараларында әлеуетті мұқтаж адамдарды (отбасыларды) анықтауға мүмкіндік тудырды. Бүгінде МӘМС жүйесінен тыс тұрған 3 миллионнан астам отандастың ішінен мемлекеттік қолдау шараларына мұқтаж 1 миллионға жуық адам әлеуметтік әл-ауқаттың дағдарыстық, шұғыл деңгейлеріндегі адамдарға жатады. Жаңа заңда халықтың әлеу­меттік осал топтарына мемлекеттен қолдау көрсету үшін МӘМС жарналарын төлеу жөніндегі іс-шаралар көзделген. Мысалы, кейбір санаттағы тұлғалар үшін МӘМС жарнасын жергілікті әкімдіктер төлейді. Бұл шешім өмірлік қиын жағдайға тап болған азаматтарды қолдап, олардың медициналық қызметті тегін алуына жәрдемдеседі. Еңбекке қабілетті жастағы азаматтардың қалған тобындағы 2,3 млн адамға сақтандыру жүйесіне кіру айына 4250 теңге немесе жылына 51 мың теңге жарна түрінде қала береді.

– Қазір барлық дерлік саланы цифрлық технологияларсыз елестете алмайтын күнге жеттік. Президент медицинада цифр­ландыру кешеуілдеп жатқанын да айтты. Осы бағыттағы жұмыстар қалай үйлесіп жатыр?

– Иә, рас. Қазір біз МӘМС жүйесін енгізіп, оның шарапатын тұрғындар көріп отыр деп қол қусырып отыратын күйде емеспіз. Алдымызда медициналық көмектің сапасын арттыру міндеті тұр. Біз ресурстарды дұрыс бөліп, қаражатты ашық жұмсауды қам­тамасыз етуге ұмтыламыз. Біз сын-қатерлердің барлығын цифр­лық шешімдерсіз еңсере алмаймыз. Әрі цифрлық жүйелерді үнемі заман талабына қарай жаң­ғыртып отыру қажет. Сөз жоқ, миллиондаған медициналық қызметтерді бақылауға мүмкіндік беретін цифрлық шешімдер жұмысты әжептеуір ілгерілетеді. Былтыр кейбір медициналық ұйымдардағы қызметкерлердің келмеген пациентті келдіге санап, жалған дерек толтырғаны анықталды. Осыдан кейін бақылау күшейді. Тек осы «жалған дерек» көрсету фактілерін тыю үшін де министрлік 10-нан астам бұйрықты өзгертті. Бұл бағыттағы жұмыстар тоқтаған жоқ, жалғасып жатыр.

2026 жылғы 1 қаңтардан бас­тап МӘМС жүйесіне жарналарды есептеу үшін базаның жоғарғы шегін арттыру (қызметкерлер үшін 10-нан 20 ЕТЖ, жұмыс берушілер үшін 10-нан 40 ЕТЖ-ға дейін), қызметкерлер мен жұ­мыс берушілер үшін жарналар мен аударымдардың номиналды мөлшерлемелерін сақтау көзделген. Бұл МӘМС жүйесіне жоғары ақы төлейтін қызметкерлердің жарналары мен аударымдарын төлеу жөніндегі жеңілдіктердің күшін жояды. Осы іс-шара барлық жалдамалы қызметкерлердің (500 мыңға жуық адам), олардың жұмыс берушілерінің 9%-на қатысты болады. Қазір табысы жоғары адамдар пропорционалды түрде жарнаны аз төлейді. Жоғарғы шекті алу есебінен сақтандыру жүйесіне жыл сайын қосымша 200 млрд теңге түседі. Осылайша, жүйені қаржыландыру жалпыға әділ болады. Жарналар азаматтардың табыс деңгейіне қарамастан тең болады. Нәтижесінде, мемлекет қабылдайтын іс-шаралар ден­саулық сақтау жүйесінің қар­жылық тұрақтылығын нығайтуды, міндетті медициналық сақтандыру моделінің тұрақты дамуын қам­тамасыз етеді.

– МӘМС жүйесіне тағы қан­дай ауқымды өзгерістер енеді?

– Заңда МӘМС саласындағы мемлекет қызметінің құқықтық, ұйымдастырушылық негіздерін жетілдіруге бағытталған нормалар көзделген. Мысалы, МӘМС жүйесінде 5 жыл бойы үздік­сіз төлем жасап келген адамдар жарна төлеуді тоқтатқанда бір­ден МӘМС пакетіндегі қызмет­терден қағылмайды. Алты айға дейін МӘМС есебінен ме­ди­циналық көмек ала алады. Әлеуметтік медициналық сақ­тан­дыру қорының, денсаулық сақтау субъектілерінің қаржылық қызметінде ашықтық қағидатын сақтауға бұрғыдан да көбірек басымдық беріледі.

Жалпы, заң нормалары ден­саулық сақтау жүйесінің алдына қойған міндеттерін жоспарлы іске асыруды, жүйенің ұзақ мерзімді қаржылық тұрақтылығын, ел азаматтарына сапалы медициналық қызметтердің кең қолжетімділігін қамтамасыз етуге арналған. Денсаулық сақтау министрлігі күн сайын пациенттерді қабылдап, емдеп, қажет болса жедел көмек көрсетуге әбден машықтанған жүздеген мың дәрігердің, орта және кіші медицина қыз­меткерле­рінің еңбегін лайықты бағалауға шақырады. Жеке адам­дардың қате-кемшіліктері қоғам алдында бүкіл саланың жұмысын, ұлттың саулығы жолында күн-түн демеу еңбек етіп жүрген ақ желеңділердің еңбегін теріске шығармауға тиіс.

 

Әңгімелескен –

Сәндібек АСАНӘЛІ,

«Egemen Qazaqstan»