Сол Нағашыбай алпыс жылдығымды атап өтейін деп Мүсір құрдасына барғанда Мүсекең жайбарақат қана: «Алпыс жылдығында той жасайтындай сен немене... Бұрын-соңды ел басқарып па едің? Нағашыбай деген арбакештің алпыс жылдығына арналған тойымыз бар еді дегенді жұртқа қалай айтамыз?», дейді ғой. Осыдан-ақ ендігі тартылар желінің де әзіл-оспақтан кенде түспейтінін ойлап оқырман көңілі тағы бір көтеріліп қалады.
Нағашыбай ақыры той жасайтын болады-ау бір кезде. Ұлын үйлендірмек. Шапқылап тағы да Мүсірге барады. Құрдасы бұл жолы қарсы бола қоймайды. Той жасауына Нағашыбайдан бетер мүдделі болып отырған оқырманның да мойнынан жүк түскендей жеңілдеп қалады. Немересі екеуі сүтке нан турап жеп отырған Мүсір: «Ал не ойланатыны бар, қимылда», деп қалған мезетте Нағашыбай мен Балымды қоя тұрып, өзіңіз-ақ той қамына кірісіп кетуге шақ қаласыз.
Биыл сексенге толған жазушы Тынымбай шығармашылығын оқырман жақсы білсе керек. Бірі «Бөрібайдың тымағын ит алып қашқан қыс» әңгімесін жақсы көреді. Енді бірі «Мешкейді» жоғары бағалайды. «Айқай», «Ауғандық құстар», «Шал, мая және жел», «Келін», «Атақоныс», қай-қайсысын алайық, сырлы әлемге сүйреп жүре беретін сағыныш пен махаббатқа мелдектете тойғызады. Бірақ менің ұғымымда, Тынымбай Нұрмағамбетовтің ерек дүниесі, шығармашылығындағы шоқтығы биігі – әлгі арсалаңдап, той жасағысы келіп жүрген Нағашыбайдың тағдырын баян еткен «Бойтұмар» повесі. Жазушы мұнда әр кейіпкердің болмысын ақ қағазға қара қаламсаппен оймыштағандай қанық суреттейді, солардың өміріне кіріге суреттейді, үстіне төгілдіріп боз плащын, басына қаракөл елтірі бөркін киіп, құнжыңдап «Москвичке» отыра берген Нағашыбайды үрім-бұтағымен қосып сіздің жаныңызға дедектетіп алып келеді. Не, сіз жөңкіліп отырып Нағашыбайдың ауылынан бір-ақ шығасыз... Қай нұсқа да олқы емес.
– Міндетті түрде жазушының қиялы қосылуы керек. Кейіпкерлерді қолдан жасауға тура келеді. Сен оны өзіңнің тезіңнен өткізесің. Кейбіреуін қайта жасауың қажет. Жалпы, әдебиетте жазушы фантазиясының болуы – шарт. Үлкен жазушылардың бәрінде фантазия мықты. Мысалы, Чеховтің ең мықты «Дала» деген әңгімесінде баланың тағдыры, тіпті біреу айтып берді деген күннің өзінде олай болмайды ғой. Сен детальдарды бәрібір қайта қарайсың. Ондағы адамдардың мінез-құлқын ашасың, – деген еді жазушы 2020 жылы бізбен, бір топ жас жазушымен кездесуде.
«Бойтұмарда» әр кейіпкер өз орнында төрт тағандап нық тұр. Болмысы, мінез-құлқы, іс-әрекеті құп жарасқан. Өзінен кейінгі інісі Базылдың алғаш жолға шыққан сәтін, екеуінің кездейсоқ көлік күтіп жатып, сыр бөлісер кезін автор әсерлі етіп әңгімелейді:
«Інісінің сап-салқын денесін кеудесіне қысып отырып, Нағашыбай оған тағы да көп нәрсе айтқысы келгендей еді. Бірақ не айтары өзіне де беймағлұм. Әйтеуір інісінің де, өзінің де ет бауырын елжіретер сондай бір ұзақ сыр ақтарғысы келгенмен, тіліне ештеңе орала қоймады».
Нағашыбай үнемі солай, әр кез көп нәрсені ағыта айтқысы келіп, бірақ тілі жетпей қала береді. Көңілдегі көрікті ой сыртқа шықса бітті, жан-жаққа бытырап ала жөнелерін біледі де, тілін тістей қалады. Бәлкім дейміз біз оқып отырып, Нағашыбай айтарын батырып айтар адам болғанда, тағдыр жолы басқашалай өрілер ме еді... Қайтпексің... Болмыс қой... Жазушы қанша ұмтылсаң да болмысыңнан, санаңның түкпірінде өзіңмен бітеқайнасып туған әлдебір рухани-ғаламдық кодтың сенен мәңгі-бақи ажырамай өтеріне сендіреді осы туындысында...
Той алдындағы мәслихат, оны білектерін сыбанып жіберіп Мүсір мен Қансейіттің ұйымдастыруы, ертең тойда қызмет ететін жас жігіттердің әрқайсысына міндеттерін бөлістіріп беруі, бәрі-бәрі ауылдың әдемі көңіл күйін, ауыл адамдарының жайсаң мінезін айшықтайды. Мүсірдің: «Өзімізді Нағашыбайдың құл етіп алғанына бір ай болды. Ойға да, қырға да жұмсайды. Тіпті күні кеше самаурынға салатын отын бұтатып қойды. Қайтесің? Мен соған арланбай-ақ, шөкелеп отырып балтамен отын бұтадым» деуі екеуара риясыз достықты, ауыл адамының пейілі тарылмас дарқандығын паш етпей ме? Қансейіт қонақтарды күтіп алатын үйлерді бөле бастайды. Мұның өзі баяғы ауылдың ерекше дәстүрін еске түсіреді. Бұрын ауылдың бір үйіне келген қонақ – бүкіл ауылдың қонағы еді ғой. Қазір расы керек, қалалық болдық, тіпті ауылдардың өзінде даңғарадай мейрамхана бар. Той алдындағы мәслихаттың өзі Нағашыбайдың мәслихатындай қызық өте қоймайды. Шаруа істейік, той иесінің абыройын көтерейік деп екі қолы алдына сыймай, бос жүрген жігіт те жоқ... Қазір туса Мүсір мен Қансейіттер «қызметсіз» қалғандай еді.
Әңгіменің негізгі өзегі қарындасы Майсагүл арқылы тартылатын желіде жатыр. Ол кішкентайынан аурушаң болып өседі де, шешесі жас кезінде таққан бойтұмарын Майсаштың мойнына ілген. Сол бойтұмар Майсаштың мойнынан күндіз де, түнде де түспейді. Тек мектепке барар кезде шешіледі. Сүйкімді қарындасы әдепкіде қарсыласқанымен, кейін көндігіп кетеді. Ал бара-бара бойтұмарды түбегейлі ұмытады. Енді осы арадағы марқұм шешесінің түске кіріп, Майсагүлдің бойтұмарын сұрауын – жазушының сәтті тапқан тәсілі дер едік. Әрі бұл Тынымбай тақырыптарына тән уытты сарказмға да орайласады. Сонда Нағашыбай құдды тірі адаммен сөйлесіп тұрғандай: «Үйде ғой... Осында... Апа-ау, оны несіне сұрайсыз? Сандықта ма екен, әлде...» деп кібіртіктеп қалады. Ақыры Нағашекең бойтұмарды сандықтан алып, кәстүмінің төс қалтасына сүңгітеді.
Нағашыбай үш бауырын да өмір жолына өзі шығарып салды. Әрбірінің көздері жәудіреп, ізінен еріп, мұның айтқанынан шықпай жүргені кеше ғана еді. Бәрін де Нағашыбай оқытты. Ел қатарына қосты. Сөйткен бауырлары неге самарқау? Неге алдын ала келіп, ағалап, той қамына кіріспейді? Неге мұның қуанышын бөліспейді? Осыны ойлап Нағашыбайдың жаны ауырады. Базекең бас құда болып барып келісімен: «Шаруаны бітірдік» деген кезде, інісі Жалғас: «Кім барғанда да бітетін шаруа емес пе?», деп қалады. Осыдан-ақ ағайындылар арасында әлдеқандай түсініспеушіліктің бар екені оңай аңғарылады. Сүйікті қарындасы Майсаш тойға бірер сағатқа келіп, «шаруаларым бар еді» деп тайып тұрады. Келінді көріп, маңдайынан сүймейді де. Сонда Нағашыбайдың біраз уақыттан бері көңіл сарайында әлпештеп өсіріп келе жатқан, сүйемелдей құрастырып келе жатқан аяулы тілегі күлпарша болып шашылып түседі.
Шығарманың финалында Нағашыбай бойтұмарды қолына қыса ұстап, рельстің ортасына түсіп алып Майсагүл мінетін пойызға қарай алып ұшып жүгіреді. Той кезінде Жалғастың дігерлеуімен бір костюмді шешіп, бір костюмді киіп жүріп тарс есінен шығыпты. Ендігі бар ойы – бойтұмарды Майсаштың қолына ұстату.
1975 жылы Тынымбай Нұрмағамбетов жас жазушылардың Бүкілодақтық фестиваліне қатысады. Сонда балалар әдебиеті секциясы «Қош бол, ата» повесін мақтайды. Кейін бұл шығарма Орталық комитеттің тиражы
1 жарым миллион болатын «Смена» журналында (шығарманы мақтаған осы журналдың бас редакторының орынбасары Альберт Лиханов екен, ол кейін бас редактор болады) жарияланады. Жазушының повесі «Жаңа есім» (Новое имя) айдарымен басылған. Оған Альберт Лиханов алғысөз жазыпты:
«Тынымбай Нұрмағамбетов Алматыда тұрады. «Жазушы» баспасында жұмыс істейді. Ол әдебиетке енді келген адам емес. Алматыда оның үш кітабы жарық көрген. Жас автор Жазушылар одағына қабылданған. «Қош бол, ата» повесі Нұрмағамбетовтің орыс тіліндегі алғашқы жарияланымы. Осылайша, «Смена» белгілі бір мағынада жаңа авторды таныстырып отыр.
Ұлттық жазушының дебюті жалпы алғанда күрделі құбылыс. Ал Тынымбай Нұрмағамбетовтің шығармашылық жолының басталуы – соның айқын дәлелі.
«Семинаристер» арасындағы VI Бүкілодақтық жас жазушылар жиынында одақ мүшелері болған жоқ және бұл түсінікті де. Көпшілік үшін бұл жиын жазушы болудың, оның ішінде ұйымдық тұрғыдан мойындалудың да еңсерілуге тиіс бір межесіне айналды. Тынымбай жиынға одақ мүшесі ретінде келді. Үш кітабымен келді. Қазақ тіліндегі «Қош бол, ата» повесі балалар және жасөспірімдер әдебиеті республикалық конкурсында бірінші орынды жеңіп алған. Ал РСФСР Мемлекеттік сыйлығының және Ленин комсомолы сыйлығының лауреаты Анатолий Алексин жетекшілік еткен Мәскеудегі жиында, балалар және жасөспірімдер әдебиеті семинарында, орыс тіліне аударылған бұл шығарма үлкен табыспен өтті. Қазіргі уақытта Нұрмағамбетовтің шығармасы тек қана қазақ әдебиетінің байлығы емес, сонымен бірге кеңестік әдебиеттің де байлығына айналуда.
Кеңес мемлекеттері халықтары арасында ұзақ уақыттан бері байланыстырушы көпірге айналған орыс тілі ұлттық автордың повесін бүкіл оқырманның қазынасына айналдырды. Нұрмағамбетовтің екінші дебютінің мәні де осында. Жас жазушылардың VI жиынының ұлы мәні де осында. Жоғарыда айтылғандарға тек Нұрмағамбетовпен бірге оның аудармашысы, Мәскеудегі Әдебиет институтының түлегі Ерлан Сатыбалдиевтің тұсауы кесіліп жатқанын қосып кетуге болады», деп түйіндейді Альберт Лиханов.
Сөйтіп, «Қош бол, ата» повесі «Прощай, ата...» деген атаумен журналдың 1975 жылдың маусым айындағы №12 санына тұтасымен басылыпты. Расында бұл – Нұрмағамбетов шығармашылығындағы өзгеше өріс, тың бұрылыс еді. Жақсы пікір, алғаусыз көңіл қанаттандырғаннан кейін Лихановқа телефон соғып, Мәскеуде оқудың жайын сөйлеседі. Бір жағынан, «Жазушы» баспасындағы жұмыстың біраз титықтатқан кезі. Көп ұзамай бұл мәселе де оңынан шешіліп, 1979 жылы, 34 жасында Мәскеудегі жоғарғы әдеби курсқа оқуға аттанады. Екі жыл оқып келген соң талантты жазушыға «Қазақфильм» құда түседі.
– Ол жақта «штатный сценарийст» деген жұмыс бар екен. Аптасына бірер мәрте ғана барасың. Тағы бір жақсы жағы – Ленинградта, тағы басқа қалаларда сценарийстерге, кинематографистерге арналған семинарлар болады. Былайғы кезде таңертең балалар оқуға кетеді, әйелім жұмысқа кетеді, мен түске дейін жұмыс істеймін. Сөйтіп, «Қазақфильмде» 7-8 жыл істедім. Кейін менің қызметімді коллегия мүшесі деп өзгертті. Кинода қазақ қалай жүріп-тұруы керек, қалай сөйлеуі керек, не киінуі керек, оны ол кезде режиссерлер біле қоймайды. Мені Мұрат Әуезов соған пайдаланды. Киноны алдын ала көрсетіп, мен фильмнің қазақи тұстарына мән беріп, қарап шығамын, – деген еді жазушы бір кездері бізге айтқан әңгімесінде.
Екі жыл оқып келсе, елге 1981 жылы оралды деп пайымдауға негіз бар. Ал біз арқау етіп отырған «Бойтұмар» повесі 1981–1982 жылдары жазылыпты. 2006 жылы «Өлке» баспасынан шыққан таңдамалы шығармаларының 3-томында солай деп көрсетілген. Ендеше, Мәскеудегі оқудан кейін, оның алдындағы орыстың білікті қаламгерлерінің айрықша мақтауынан кейін автор бұл туындыны («Бойтұмарды») ерекше ықыластанып жазды деп нық сеніммен айта аламыз.
Жазушы осы туындысында қазақ бетпе-бет келген «қалалану» мәселесін жеріне жеткізе сипаттайды. Ауыл адамының қала тұрмысын көрген жанмен баяғыдай шер тарқатыса алмауы, қызмет буының бауырлар арасындағы ыстық ықыласты суытып кетуі, қуанышты бөлісуге келгенде «алыстағы ағайыннан жақындағы көрші артық» деген тәмсілдің тағы да алға шығуы айқын көрініс табады. Нағашыбай жастайынан жанына серік болған нәзік сезімдерді сол аялы қалпында сақтап қалған. Бауырлары бұдан көрген мейір-шапағатты ұмытып, адами жайдары ықыласты азып-тоздырған. Енді Нағашыбай қанша тыраштанса да ауаны бөлек бұл екі сезімді бір арнаға тоғыстыра алмақ емес...
Олар Нағашыбай өлгенде де келе алмайды. Жазушының сонда бұл ғаламат туындыны аяқтауы қалай сәтті жүзеге асқан дейсің еріксіз бас шайқап: «Әр кездері өмір жолына Нағашыбайдың өзі шығарып салған үш бауыры ғана Нағашыбайды шығарып сала алған жоқ...».
– Кезінде біз Бейімбет кеңес өкіметін дәріптеді деген дүниелер келеке қылған болып шығып отыр. Кеңес өкіметін барынша келеке қылған жазушы – Бейімбет. Ал енді осы мектепті әрі қарай дамытып, қазақ әдебиетіне жаңа бір бағыт әкелгендердің бірі – Тынымбай. Өйткені Тынымбайды айтып отырып Бейімбетке тоқталмау мүмкін емес. Бірақ Тынымбайды Бейімбетпен бірдей қылып қоюға болмайды. Оның өзінің стилі, өзінің дүниетанымы бар. Тынымбай алғашқы шығармасының өзінде дәл осындай қалыпта еді. Ол әдебиетке толық қалыптасқан күйінде келді, – дейді белгілі жазушы Төлен Әбдік.
Майсаштың мойнына тағылмай кеткен бойтұмарды біз бүгін әдіптеп, әдейілеп қазақ әдебиетінің мойнына ілуді жөн көреміз. Себебі Тынымбай Нұрмағамбетов – сөз жоқ, шын мәніндегі қазақ әдебиетінің бойтұмары.