Пікір • Кеше

Франшиза және бизнес

20 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Елімізде кәсіпкерліктің қанат жа­йып келе жатқанына қарамастан франшизалар үлесі әлі де төмен. 2 пайызға да жетпейді. Франчайзинг – жай бизнес-модель емес, бұл – инфляция, белгісіздік және цифрлы трансформация жағдайындағы бизнес ауқымын кеңейтудің тиімді құралы. АҚШ пен Еуропада франчайзинг шағын және орта бизнестің (ШОБ) басты қозғаушы күші ретінде баяғыда-ақ мойындалған. Бірақ біздің елде бұл бағыт әлі де болса экономиканың жеке саласы ретінде қарастырылмайды.

АҚШ-та 790 мыңнан астам франчай­зингтік кәсіпорын 8,4 млн жұмыс орнын құрып, ІЖӨ-нің 3%-ын қамтамасыз етеді. Бұл – елдегі ШОБ-тың 10%-ға жуығы деген сөз. Ал Ресейде 70 мыңнан көп сауда нүктесін қалыптастырып отырған 3 000-нан­  астам франшиза бар. ШОБ-тағы франшиза үлесі 4-5% шамасында. Елімізде 400-ге жуық франшиза тіркеліпті. Алайда соның 100-120-сы ғана нақты жұмыс істеп тұр. ШОБ-тағы үлесі 2%-ға жетпейді, сол себепті өсу әлеуеті туралы айтуға әлі ерте.

Бұл бағыт бізде неліктен дамымай жатыр? Меніңше, әдепкі себебі – заң­на­малық тетіктің жоқтығы. Қазіргі рет­теу Азаматтық кодекстегі кешенді лицен­зия туралы баппен шектеледі. Франчай­зинг жеке бизнес түрі ретінде рәсім­делмеген. Екіншіден, ресми статистика жоқ. Франчайзингтің жеке ЭҚТЖК (Экономикалық қызмет түрлерінің жалпы классификаторы) коды болмағандықтан, ол есептілікте «көрінбейді». Бұл оны қолдауға бағытталған кез келген талпынысты тежейді. Үшіншіден, жалған франшиза нарығы белең алды. Соңғы жылдары франшизаны «адал емес» күйде ұсыну жиілеп кетті. Төртінші себеп – кәсіпкерлік сауаттың төмендігі. Көбі франшизаны толық жабдықталған бизнес деп түсінеді де, оның стандарты, тәртібі және жеке өзінің араласу қажеттілігі туралы ойлай бермейді.

Дегенмен нарықта сәтті жұмыс істеп жатқан франшизалар да жоқ емес. Олар – «Lanzhou» мейрамханалар желісі, «EcoShop» дұрыс тамақтану форматы, «Zebra Coffee»,  «Royal Flowers» гүл биз­несі,  «Olymp» фитнес-бағыты, «Shonkar» білім жобасы, «Coffee Boom» «ChocoLove», «Sergek» және «Toi Dasterhan».

Өзге елдерде де біздің франшизалар жұмыс істейді. Біздің брендтер Өзбекстан, Қырғызстан, БАӘ, Түркия, Ресей нары­ғына шығып жатыр. Олар әлі көп емес, деген­мен бұлардың әрқайсысы – ұлттық экс­порт­тық әлеуетті өрлететін мүмкіндік.

Жағдай қазіргіден де ауқымды сипат алып, франчайзингтің қарқынды дамуы үшін не істелуі керек? 2024 жыл­дың наурыз-сәуіріндегі заңнамалық ұсы­ныстарды талдай отыра нарық келесі қадамдарға мұқтаж деп айтуға болады:

Бірінші, франчайзингті кәсіп­кер­ліктің жеке түрі ретінде тану, мойын­дау.

Екінші, ЭҚТЖК арнайы кодын және статистикалық есептілікті енгізу.

Үшінші, отандық франшизаларды қолдауға бағытталған мемлекеттік бағдарлама.

Төртінші, жалған франшизалардан қорғау үшін франчайзингтік сертификаттау институтын құру.

Бесінші, франшиза үшін білім беру бағдарламаларын енгізу.

Алтыншы, отандық франшиза­лардың экспорты үшін инфрақұрылым қалыптастыру, яғни Кәсіпкерлікті қолдау сервис орталығы, ұлттық кәсіпкерлік палата және халықаралық көрмелер арқылы.

Франшиза – табысқа кепілдік беру құралы емес, бұл – жүйеге кепілдік беру мүмкіндігі. Егер біз елімізде орнықты желілерді, тың жұмыс орындарын, зият­керлік өнімдердің экспортын көргіміз келсе, онда франчайзинг көлеңкеден шығуға тиіс. Ол дағдарыс, инфляция және кадр тапшылығы жағдайында ШОБ үшін өсім нүктесі бола алады.

Қазіргі кезең – шикізаттық модельден өнім, мәдениет және бренд бағаланатын модельге ауысудың тамаша уақыты. Франшиза – осыған бастайтын жол. Біз бұл бағыттан әлеует көріп, оны тиімді пайдалана аламыз ба, әлде тамаша мүмкін­дікті уыстан шығарып аламыз ба – мәселе сонда.