Технология • Кеше

«Заманауи» достықтың пайдасы мен зияны

30 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Адамның өзі ойлана алуы, өзі шешім қабылдауы, тіпті адаммен достасуы да сирек құбылысқа айналатын секілді. Себебі технологияның тілін меңгерген сайын бар назарымыз соған ауып барады. Қазір жасөспірімдердің көбі жаңа дос табудан гөрі жасанды интеллект негізіндегі чатботтармен сөйлескенді жөн көреді. «Common Sense Media» дерегінше, олардың 72 пайызы кем дегенде бір рет ЖИ-мен сөйлескен, ал 33 пайызы олармен достық немесе одан да терең сезім байланысын орнатқан.

«Заманауи» достықтың пайдасы мен зияны

Жасанды интеллект негізін­де жасалған боттар жылы сөйлеп, түсіністік танытып, шын адам­мен сөйлескендей әсер қалды­рады. Мысалы, мектеп­те қыздар онша назар аудара қоймайтын балаға, экран­ның ар жағындағы үнемі өзін түсінетін, қызыға тыңдайтын жасанды серікпен сөйлескен әлдеқайда жеңіл. Ал ұялшақ қыздарға бірден жақын болып кететін «жақсы жасанды жігіт» қызығырақ.

Чатботтар бүгін ғана пайда болған жаңа нәрсе емес. 1966 жылы профессор, ғалым Джозеф Вайзенбаум алғаш­қы чатбот – «Eliza»-ны жасап шығарған. Бүгінде жасанды интеллект пен табиғи тілді өңдеу технологиясы әлдеқайда дамып, «ChatGPT» секілді жүйелер пайда болды. Бірақ ата-аналардың көбі біле бермейтін «Replika, «Character.AI», «My AI» сияқты ЖИ-серіктер де бар. «Mozilla» дерегінше, 2024 жылы мұндай қосымшалар 100 миллионнан астам рет жүктелген. Кейбі­рінде 18 жастан кіруге шек­теу қойылғанымен, жасөспі­рімдер­дің оны айналып өтуі қиын емес. Стэнфорд университетінің «Replika» қолданушыларына жүргізген зерттеуінде респон­денттердің 81 пайызы  ЖИ-досын «ақылды» деп санаса, 90 пайызы оны «адамға ұқсайды» деп қабылдаған. Дегенмен олардың жақсы жағы да жоқ емес. Кейбір жасөспірімдер үшін ЖИ-дос жалғыздықтан құтқаратын, психологиялық қолдау беретін құрал. Зерттеу нәтижесінде, пай­да­ланушылардың 3 пайызы мұн­дай виртуалды дос суицидтен бас тартуға көмектесті деп айтқан.

Сонымен қатар олар бала­лардың әлеуметтік және әңгіме­лесу дағдыларын жаттықтыруға мүмкіндік береді. Алайда қауіп те бар. АҚШ-тағы бір ана «Character.AI» ком­па­ния­сын сот­қа беріп, чатбот 14 жас­тағы ұлы­­на өзіне қол жұм­сауға кеңес бер­­генін мәлім­деген. Ол бала бұл әре­кет­ті жасап, қаза тапқан. Тағы бір сот ісінде дәл осы жү­йенің жасөс­пірімдерді өз-өзіне зиян келт­іруге, ата-анасына қарсы агрессияға үгіттегені айтылған.

Жеке деректер қауіпсіздігі де үлкен мәселе. «Wired» басылымы «Mozilla» зерттеулеріне сүйене отырып, мұндай платформаларды «жеке өмірге қауіп төндіреді» деп мәлімдеді. Көп­шілігінде деректерді қадаға­лайтын трекерлер бар, олар пайдаланушыны эмоционалды тұрғыда өзіне байлап, тіпті теріс әрекеттерге итермелеуі мүмкін.

«Ата-ана ең алдымен баласына шынайы достықтың маңызын түсіндіруі керек. Нағыз адаммен араласу ғана шыдамдылықты, келісімді, ренішті жеңуді және қиын сәттерде бір-біріне тірек болуды үйретеді. ЖИ-дос ешқашан қызғанбайды, ренжімейді, бірақ өмірдің осындай маңызды сабақтарын да үйретпейді», дейді Массачусетс штатындағы Бриджуотер мем­лекеттік университетінің агрессияны азайту орталығының негізін қалаушы әрі атқарушы директоры Элизабет Энгландер.

Оның айтуынша, егер бала ЖИ-досқа қызықса, оны бірден жамандыққа балаудың қажеті жоқ. Керісінше, оның артықшылығы мен кемшілігін ашық талқылау маңызды. Ком­паниялардың пайда көздей­тінін, жеке деректердің қауіпте бола­тынын, эмоциялық тәуел­діліктің туындау қаупін түсіндіру – басты міндет.

«Әсіре­се әлеуметтік дағдысы төмен, жалғыздықты жиі сезіне­тін балаларға ерекше көңіл бөлу қажет. Сонымен қатар балаларды технологияны сынай білуге, оның не үшін және қалай жасалғанын түсінуге үйрету маңызды. Бұл – оларды сенгіш болмауға үйретіп, қауіпті жағдайлардың алдын алады. Жасөспірімдер ЖИ-досын шынайы адаммен шатастырмаса да, эмоционалды байланыс орната алатынын ескеру керек. Ата-ана баламен үнемі сөйлесіп, ойын білгені дұрыс. Баланың өзі сізден жақсы білетін нәрсені түсіндіруіне мүмкіндік беріңіз – бұл өзара сенімді күшейтеді», дейді ол.

Э. Энгландердің пікірін­ше, ЖИ-дос болашақта сенім, этика, қарым-қатынас туралы түсі­нігімізді өзгертуі мүмкін. Сондықтан балаларды оған да­йын ету ата-ана мен қоғамның ортақ міндеті.