Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»
Мемлекет – мұқтаж жандарға қамқор
Әлеуметтік қорғау туралы айтқанда көпшілік алдымен балалы отбасыларды әлеуметтік қорғау, мүгедектігі бар адамдарға көрсетілетін көмекті еске алады. Басқа тармақтарына үңіле бермейді. Мысалы, бала тууына байланысты төленетін бір реттік мемлекеттік жәрдемақыдан бөлек, бір жарым жасқа толғанға дейінгі күтіміне деп берілетін жәрдемақы да қарастырылған. Көпбалалы аналарға бала санына қарай белгіленіп, ай сайын төленетін жәрдемақы, мүгедектігі бар баланы тәрбиелеп отырған отбасына, бала асырап алушыға, қорғаншыға тағайындалатын, төленетін мемлекеттік жәрдемақы тағы бар. Бұдан бөлек, асыраушысынан айырылуына байланысты да төлем тағайындалады. Әлеуметтік кодекске сәйкес, жан басына шаққандағы орташа табысы кедейлік шегінен аспайтын азаматтар атаулы әлеуметтік көмек (АӘК) алуға құқылы. АӘК мөлшері отбасының әрбір мүшесіне ең төменгі күнкөріс деңгейінің көрсеткішіне байланысты айқындалады. Әлеуметтік көмектің осы тәсілін енгізгендегі негізгі мақсат – аз қамтылған азаматтарға немесе отбасыларға мемлекеттік қолдауды кешенді түрде ұсыну. Мемлекеттен қаралып отырған қаражат шын мұқтаж жандарға үлестірілуге тиіс.
АӘК-тің кешенді тәсілі кедейліктен құтылуға көмектеседі. Енді одан қалай құтылуға болатынын тізіп берелік. Бірінші, мұқтаж отбасыларға ай сайын мемлекеттен ақшалай төлем түріндегі көмек қарастырылған. Екінші, жұмыспен қамтуға жәрдемдесу шаралары бар. Біліктілікке оқыту, «Жастар практикасы» бағдарламасына қатыстыру немесе әлеуметтік жұмыс орындарына жіберу жағы да көзделген. Сондай-ақ өз ісін ашуға немесе бар бизнесті кеңейтуге микрокредит алуға мүмкіндік беріледі. Үшінші, АӘК алатын отбасыларда тәрбиеленетін
1 жастан 6 жасқа дейінгі балаларға ай сайын әр бала үшін 1,5 АЕК мөлшерінде қосымша төлем жасалды.
1 қарашадағы жағдай бойынша атаулы әлеуметтік көмек 54 мың отбасындағы 290,6 мың адамға 30,3 млрд теңге сомасында тағайындалған. Биыл осы мақсатқа бюджеттен 98,4 млрд теңге қарастырылған. Желтоқсанға дейін АӘК алушылар қатарынан мектеп жасына дейінгі 90,5 мың балаға 3,7 млрд теңге сомасына қосымша төлем тағайындалған. Еңбекке қабілетті азаматтарды жұмысқа орналастыру, өз ісін ашуға ниетті отбасыларға грант беру, біліктілікті арттыру курстарына жіберу арқылы жұмыспен қамту жұмыстары жалғасып жатыр. Мұның барлығы – отбасын қиын өмірлік жағдайдан шығаруға бағытталған іс-шаралар жиынтығы. АӘК тағайындауға өтінішті отандастарымыз тұрғылықты жеріндегі мансап орталығында, ауыл әкіміне, сондай-ақ Электрондық үкімет порталы арқылы бере алады. Әлеуметтік төлемдер дегенде Семей ядролық сынақ полигонындағы ядролық сынақтардың салдарынан зардап шеккен азаматтарды әлеуметтік қорғау қарастырылғанын айта кеткен жөн. Сол секілді Арал өңіріндегі экологиялық қасірет салдарынан зардап шеккен азаматтар әлеуметтік жағынан қорғалады.
Атаулы көмек әділ үлестірілуге тиіс
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев халыққа Жолдауында: «Аймақтардағы әлеуметтік тұрғыдан осал топтағы азаматтарға бөлінетін әлеуметтік төлемдерді біріздендіру керек. Мемлекеттің көз алдындағыдан басқаны көрмей, бәріне көне беретін әлеуметтік саясаты жүзден астам түрлі жеңілдіктің пайда болуына әкеп соқтырды. Осы жеңілдіктерді әперемін деп «көмек қолын» созатын жылпостар да көбейді. Біз әлі күнге дейін бұрынғы КСРО аумағындағы, одан тыс басқа да аймақтардағы қақтығыстарға қатысқан азаматтарға арнайы төлемдер жасап, медициналық қызмет көрсетіп келеміз. КСРО-ның ыдырағанына 35 жыл болса да, ардагерлеріміз барған сайын «жасарып», көбейіп барады. Мемлекет өзінің негізгі міндеттерін орындаудан бас тартпайды. Бірақ әлеуметтік жеңілдіктерді қолдан көбейту – елді дамытуға, яғни мектеп, аурухана, көлік инфрақұрылымдарын, басқа да нысандар салуға жұмсалуы қажет қыруар қаражатты желге шашу деген сөз», деп атап өтті.
Жалпы, қазірде әлеуметтік көмектің түрі жетіп артылады. Бірақ бұл жерде Мемлекет басшысы шын мұқтаж жандарға төленетін әлеуметтік көмекті емес, еңбекке қабілетті болса да масылдыққа бой ұрғандарды айтып отыр. Ең қиыны, қазір әлеуметтік төлем алуға көмектесемін деп ашықтан-ашық жарнама жасайтындар көбейді. Олар өз күнін әрең көріп жүрген отбасының төлеміне ортақтасады немесе әлгіндей үйінде еңбекке қабілетті адам болса да заңнан аттап, төлем алуына жәрдемдеседі.
Осындай келеңсіздіктерді жүйелеп, бірізділендіру мақсатында 2023 жылы сәуірде Әлеуметтік кодекс қабылданған еді. Отандастарға мемлекеттің қолдау шараларын оңай түсінуге мүмкіндік туды. Себебі Әлеуметтік кодексте туғаннан кәмелетке толғанға дейінгі әлеуметтік қолдау, еңбекке қабілетті жастағыларды жұмыспен қамту, еңбек қауіпсіздігі, әлеуметтік сақтандыру іс-шаралары, өмірлік қиын жағдай туындаған кездегі әлеуметтік көмек, басқа да қолдаулар қамтылған.
Осы құжат аясында «Отбасының цифрлық картасы» енгізілді. Мұнда отбасылардың дербес дерекқоры сақталады. Жалпы, жүйенің өзі халықтың мемлекеттік қолдауға теңдей қол жеткізуін қамтамасыз етеді. Мемлекет кімге, қашан, қандай көмек қажеттігін өзі анықтап, әлеуметтік тәуекелдердің алдын алады. Отбасының цифрлық картасы арқылы кез келген отбасы әлеуметтік мәртебесін нақтылап, мемлекеттік қолдаудың қандай түрін алуға құқылы екенін біліп отырады. Яғни мемлекеттен әлеуметтік қолдау алу үшін өзгенің көмегіне жүгінудің еш қажеті жоқ. Елдегі барлық отбасыға әлеуметтік көмектің қандай түрін алуға құқылы екені туралы ақпараттар SMS-хабарлама түрінде жетеді. Мұның барлығы саладағы жүйесіздікті реттейді. Әлеуметтік қолдау жүйесін трансформациялау әлі де жалғасып жатыр. Оның бір бағытын Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі Әлеуметтік көмек департаменті басқармасының басшысы Гүлмира Жәкенқызы баяндап берді.
Отбасын қолдаудың жаңа әдісі енгізіледі
– Бүгінде біз отбасының әл-ауқатын анықтаудың жаңа әдісін енгізіп жатырмыз. Қанатқақты жоба алдымен Қарағанды облысы мен Шымкент қаласында іске асырылады. Қазір бұл модель 4 мемлекеттік қызметке толығымен енгізіліп, 26,7 мың өтініш берушіге қосымша қолдау шаралары көрсетілді. Жаңа әдістеме 23 әлеуметтік-демографиялық, экономикалық критерийлерге негізделген. Қосымша қолдау шараларына өтініш білдірген барлық отбасылар әлеуметтік көмек аса қажет отбасылардан бастап, әл-ауқаты жоғары отбасыларға дейін 6 деңгейге жіктеледі. Бұдан соң шешім Отбасының цифрлық картасы арқылы жиналған объективті деректер негізінде автоматты түрде қабылданады. Көмек барлығына бірдей емес, қажеттілігіне қарай көрсетіледі. Материалдық көрсеткіш ретінде табыс, мүлік, көлік, несиелердің болуы, материалдық емес (денсаулық, мүгедектік, білім деңгейі), сондай-ақ тәуелділік ауыртпалығы, жасырын табыстың болуы, мысалы, бейресми жұмыс есепке алынады, – деді Гүлмира Жәкенқызы.
Жаңа әдіс әлеуметтік төлемдерді бірізділендіру мәселесіне тиімді болады. Бұдан былай екі, одан да көп тұрғын үйі, екі, одан да көп көлігі бар, заңды тұлға ретінде тіркелген, бір отбасы мүшесіне шаққандағы айлық табысы ең төменгі күнкөріс деңгейінің 4 деңгейінен асатын отбасылар әл-ауқат деңгейі жоғары, 6-санатқа қосылады. Мұндай отбасылар жергілікті бюджеттен қаржыландырылатын қосымша әлеуметтік қолдау шараларын алушылардың қатарынан шығарылады. Жаңа әдіс республикалық бюджеттен төленетін әлеуметтік төлемдерге (барлығы 41 түріне) әсер етпейді. Базалық, ынтымақты зейнетақылар, жүктілігі, бала күтімі бойынша 1,5 жасқа дейінгі жәрдемақылар, көпбалалы аналарға, марапатталған аналарға берілетін, мүгедектік, мүгедектігі барға күтім, асыраушысынан айырылу жөніндегі жәрдемақылар, арнаулы мемлекеттік, басқа да жәрдемақы түрлері еш өзгеріссіз төлене береді.
Масылдық пен алаяқтық – қоғамдық кесел
Мемлекет басшысы Жолдауда ескерген екінші мәселеге қатысты Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігіне қарасты Зейнетақымен қамтамасыз ету және әлеуметтік сақтандыру басқармасының басшысы Әнел Шенеева айтып берді.
– Жолдауда жүктелген тапсырманы орындау мақсатында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі мен Қорғаныс министрлігі өзге мемлекеттер аумағындағы ұрыс қимылдарының «жалған ардагерлерін» анықтау жөніндегі іс-қимылдар жоспарын бекітті. Жоспарға сәйкес, мемлекеттік қолдау шараларын заңсыз алу жағдайларына жол бермеуге бағытталған іс-шаралар кешенді жүргізіліп жатыр. Бүгінде Халықты әлеуметтік қорғау саласындағы реттеу және бақылау комитетіне ардагерлер санының арту фактілерін, сондай-ақ оларға арнайы мемлекеттік жәрдемақының заңсыз тағайындалу жағдайларын анықтау жөнінде тапсырма берілді. Қазір комитет деңгейінде, яғни департамент қызметкерлері, әскери басқару органдарының өкілдері, «Азаматтарға арналған үкімет» мемлекеттік корпорациясының қызметкерлері тартылған комиссия құрамы бекітіліп, ардагерлердің зейнетақыға қатысты іс құжаттарындағы мәліметтерді тексеру, салыстыру жұмыстары жүргізіліп жатыр, – деді Ә.Шенеева.
Енді ардагер мәртебесін растау, растамау туралы шешім комиссия деңгейінде қабылданып, әрбір ардагерге жеке акт жасалады. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің ақпараттық базасына сәйкес, елімізде ардагерлер саны 42 мыңнан астам адамды құрайды.
Қазір мемлекет тарапынан мұқтаж жандарға көрсетіліп жатқан көмек көл-көсір. Дегенмен сол көмек ретінде төленіп жатқан қаражаттың «қайтарымы» болуы керек. Мемлекет ұсынып отырған жеңілдікті пайдаланған отбасылар үйдегі еңбекке қабілетті адамның қолдауымен қиын жағдайдан шықса, нағыз жеңіс – осы. Мемлекет басшысы Жолдауда толық емес отбасы санаты бойынша жеңілдікке мұқтаж адамдардың көбейгенін айтқан еді. Салдарынан, ажырасқан отбасылар саны күрт көбейді. Мұндағы басты түйткіл, әлеуметтік көмек алу жолында айлаға басып, тек қағаз жүзінде ғана ажырасқан отбасылардың бар екендігі. Әлеуметтік қорғау саласында әлеуметтік масылдық пен әлеуметтік алаяқтық белең алып тұр. Президент тапсырмасынан кейін саладағы заңсыздықтардың алдын алатын іс-шаралар қабылданып жатыр. Қалай дегенде де, әлеуметтік көмекке шын мұқтаж жандар жалған дерек ұсынып, төлем алып жүргендердің тасасында қалып кетпеуі керек. Егер қазір қабылданған шешімдер оң нәтиже берсе, сәйкесінше алдағы жылдары әлеуметтік көмек алатындардың үлесі төмендейді.