Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»
Қазақстан үшін су мәселесі тек экологиялық немесе экономикалық проблема ғана емес, ұлттық қауіпсіздік пен өңірлік тұрақтылықтың стратегиялық факторы болып отыр. Әсіресе трансшекаралық өзендерге тәуелділік жағдайында бұл мәселенің мәні арта түседі.
Қазақстан аумағындағы су ресурстарының едәуір бөлігі шекаралас мемлекеттер аумағында қалыптасады. Ірі өзендердің басым бөлігі – Сырдария, Іле, Ертіс, Шу, Талас – трансшекаралық сипатқа ие. Бұл өз кезегінде су пайдалану мәселесін тек ұлттық деңгейде емес, көрші елдермен келісілген саясат аясында шешуді талап етеді.
Су тапшылығының күшеюі оңтүстік өңірлердің әлеуметтік-экономикалық дамуына, ауыл шаруашылығының өнімділігіне, энергетикалық қауіпсіздікке тікелей әсер етеді. Сондықтан Қазақстан үшін трансшекаралық суларды әділ әрі орнықты басқару – ұзақмерзімді даму стратегиясының өзегі.
Қазақстан-Өзбекстан су қатынастары айрықша стратегиялық маңызға ие. Екі мемлекетті өзара тығыз байланыстыратын негізгі су артериясы – Сырдария өзені. Бұл өзеннің суы миллиондаған халықтың тұрмыс-тіршілігін қамтамасыз етіп қана қоймай, суармалы егіншіліктің, әсіресе күріш, мақта және бақша дақылдарын өсірудің, сондай-ақ энергетика саласының тұрақты жұмыс істеуіне тікелей ықпал етеді. Сондықтан Сырдария мәселесі екі ел үшін де тек экологиялық немесе шаруашылық проблема емес, әлеуметтік-экономикалық және саяси маңызы бар фактор саналады.
Сонымен бірге екі ел арасындағы су қатынастарында шешімін толық таппаған түйткілдер де жоқ емес. Ең алдымен, бұл – трансшекаралық су ресурстарын әділ әрі теңгерімді бөлу мәселесі. Вегетациялық кезеңде Өзбекстан тарапынан суды жоғары көлемде алу фактілері жиі байқалып, Қазақстанның төменгі ағысындағы аймақтарда, әсіресе Қызылорда облысында су тапшылығы сезіледі. Бұл өз кезегінде егіннің өнімділігіне, экологиялық жағдайға және жергілікті халықтың әлеуметтік ахуалына кері әсерін тигізеді.
Тағы бір өзекті проблема – суқоймалары мен гидротехникалық нысандардың жұмыс режімін келісу. Кей жағдайларда өзбек тарапы ішкі экономикалық мүдделерін алға тартып, суды жинау немесе босату кестесін біржақты реттеуге ұмтылатыны байқалады. Мұндайда «көрпені өзіне тарту» аймақтық серіктестік рухына қайшы келіп, өзара сенімге сызат түсіреді. Су – бір елдің ғана емес, ортақ ресурс екенін ескермей, қысқамерзімді пайдаға басымдық беру ұзақмерзімді тұрақтылыққа қауіп төндіреді.
Сонымен қатар климаттың өзгеруі, мұздықтардың азаюы және су ресурстарының табиғи қысқаруы жағдайында бұл мәселелер одан әрі ушығуы мүмкін. Осындай күрделі кезеңде Қазақстан мен Өзбекстанның алдында тұрған басты міндет – су мәселесін саясиландырмай, халықаралық құқық нормаларына, өзара міндеттемелер мен ашық диалогке сүйене отырып шешу. Тек осы жағдайда ғана Сырдария екі ел арасындағы келіспеушілік көзі емес, керісінше, өңірлік ынтымақтастық пен тұрақты дамудың тірегіне айнала алады.
Кейінгі жылдары Қазақстан мен Өзбекстан арасында су саласындағы диалог жанданып, бірқатар келісімге қол жеткізілді. Дегенмен мәселенің жүйелі шешімі институционалдық тетіктерді күшейтуді, ғылыми негізделген квоталау мен ортақ мониторингті талап етеді.
Қасым-Жомарт Тоқаевтың жаһандық су ұйымын құру туралы ұсынысы – тек халықаралық деңгейдегі реформа емес, Орталық Азиядағы су проблемаларын жүйелеудің де тиімді құралы. Егер UN-Water ведомствоаралық тетігі толыққанды арнаулы агенттікке айналса, трансшекаралық су дауларын реттеуде бірыңғай стандарттар мен міндеттемелер қалыптасар еді.
Бұл бастама Қазақстан мен Өзбекстан арасындағы су қатынастарын да жаңа сапалық деңгейге көтеруге мүмкіндік береді. Халықаралық ұйым аясында ғылыми сараптама, деректердің ашықтығы, тәуелсіз бағалау механизмдері іске қосылса, сенім факторы күшейіп, біржақты шешімдер қаупі азаяды.
Алдағы сәуір айында Астанада өтетін Аймақтық экологиялық саммиті Қазақстанның су дипломатиясындағы белсенді рөлін айқындайды. Бұл алаңда жаһандық су ұйымын құру жөніндегі консультациялық үдерістің басталуы – Орталық Азия елдері үшін ортақ саяси ерік-жігерді қалыптастыруға бағытталған маңызды қадам.
Өзбекстанмен бірлесе отырып, су ресурстарын бірлесіп басқару, Арал теңізі бассейнін қалпына келтіру, су үнемдеу технологияларын енгізу секілді бастамалар осы саммиттің нақты нәтижесіне айналуға тиіс.
Қорытындылай келе айтсақ, трансшекаралық су мәселесі Қазақстан үшін абстрактілі ұғым емес, күнделікті дамуға әсер ететін өткір шындық. Өзбекстанмен арадағы су қатынастары бұл мәселенің қаншалықты өзара тәуелді және саяси тұрғыдан сезімтал екенін айқын көрсетеді. Мемлекет басшысының жаһандық су ұйымын құру жөніндегі бастамасы – ұлттық мүддені халықаралық жауапкершілікпен ұштастырған стратегиялық көзқарас.
Ортақ саяси ерік-жігер, аймақтық сенім және халықаралық институционалдық қолдау болған жағдайда ғана Орталық Азиядағы су түйткілдері жүйелі түрде шешіліп, су ресурстары қақтығыс көзі емес, ынтымақтастық факторы бола алады.
Руслан ДҮЙСЕНОВ,
мемлекеттік басқару саласының сарапшысы