Тарих • 31 Мамыр, 2025

Босқан халық – жиһанкездер көзімен

160 рет
көрсетілді
3 мин
оқу үшін

Орталық Азияға сапарлаған миссио­нер­лер үштігі – Эвангелин Франч, оның әпкесі Франческа Франч және олардың досы Милдред Кабельдің қаламынан туған «Шөлдегі жазбалар. Орталық Азиядан жазылған хаттар» атты еңбектен қазақ туралы деректерді кездестірдік. Ағылшын миссионерлері көзбен көргенін жазып, танымалдылыққа ие болған жи­һанкездер екенін білеміз. 1934 жылы жарық көрген кітапта олардың тоқтаусыз саяхаттары хаттар тізбегі арқылы баяндалады.

Босқан халық – жиһанкездер көзімен

Киіз үй алдындағы қазақ қызы

Қытайдағы қазақтар қоныстанған Құмыл, Баркөл өңірлеріне ат басын бұрған олар жол бойында қазақ ауылына кездеседі. Қыстауда отырған қазақ ауылының жағдайын өз көзімен көреді. Одан әрі құлдилап, Үрімжіге қарай бет алған тұста үш жиһанкез жылқышыларды жолықтырады. Олардың одан кейінгі сапары Үрімжіде жалғасады.

«Үрімжінің оңтүстік қақпасында мұсыл­мандардың саны мол. Мұнда батыстық үлгідегі сауда үйлері де баршылық. Олар негізінен ноғай, дүнген, чанту және орыстарға тиесілі. Сауда алаңында қазақтардың да бәсі жоғары болып тұр. Бір қазақ азаматы былғары бау­мен беліне дейін келетін кең қой терісінен жасалған шалбар киіп алыпты. Оның тұмағы жарқыраған гүлді матадан тігілген, мойы­н, құлақ және бетті қорғайды, қапсыра бай­ланған және бүркіт қауырсындарымен қапталған». Авторлар кітапта өздері көрген қазақ бейнесін осылай суреттейді.

Олардың ендігі сапары Шәуешек арқылы Сібір аумағында жалғасады. Осы жолда үш жиһанкез кеңестік Қазақстаннан Қытайға қарай босып бара жатқан қазақтарды кездес­ті­реді.

«Ресей тарапынан болған аштыққа тап болған олар ауа көшіп барады. Кеңес өкіметі көшпелі өмірді қаламайды. Ал қазақтар оларға бағынғысы жоқ. Шаруалар ұжым­дық ауыл шаруашылығы жүйесіне мойын бұр­ғысы келмейді. Олардың қарсылығы күшей­ген са­йын, мал саны азайып, аштық жайлады».

Халқымыздың тағдырын, санын, өмірін біржола өзгерткен алапат аштық туралы жиһан­кездер осылай сыр қозғайды. Ауа көшіп, елінен босып бара жатқан жұртқа кездес­кенін жазып, бір кездегі солақай саясат­тың қателігі туралы жазады.

Кітаптың келесі бетінде авторлар киіз үйдің алдында тұрған жанары мұңлы қазақ қы­зының суретін жариялайды. Ешқандай сілтемесіз берілгеніне қарағанда, өздері түсірген сурет болуы керек.

«Біз бірнеше босқынның қасынан өтіп, оңтүстікті бетке алдық. Жолдың шетінде қатты әлсіреген бір адам отыр. Пиотрден (арбакештің аты) аштықтан әлсіреген шығар деп сұрадым, ол «иә» деп жауап берді. Оған бір үзім нан бердік. Ол орнынан тұрып, тағзым етті. Кездескен тағы бір адамның тектінің тұқымы екенін түсіндік. Ол инженер екен. Архангелдің солтүстігіндегі бір лагерьде жылдар бойы тұтқында болыпты. Өліп-талып жүріп, қашып құтылып, Түркістан өлкесіне табан тірепті. Төрт күннен бері нәр татпағаны шындық. Жол бойы оның көрмеген азабы жоқ».

Бұны авторлар 1932 жылы 21 қыркүйек күнгі естелігінде жазыпты. Осыдан бір ғасыр бұрынғы алапат ашаршылықтың ұлт тарихындағы зардабы ауыр. Сонау Батыс әлемінен еліміздің территориясына келіп, ашаршылықтан босқан елдің қиын сәтін көрген авторлардың бұл жазбасы біз үшін аса құнды дерек.