Коллажды жасаған – Амангелді Қияс, «ЕQ»
Жоспар бойынша 2026–2028 жылдар аралығында халықтың табысы 2–3 пайыз көлемінде өсуі керек. Мұндай нәтижеге жету үшін алдымен экономикалық тұрақтылық қажет. Бұл жолда инфляцияны бақылау, бюджет тапшылығын шектеу, инвестицияны арттыру маңызды. Бағдарламаның негізінде осы бағыттардың бәрі бар.
Үкіметтің мәлімдеуінше, экономикада оң өзгеріс қазірдің өзінде байқалып жатыр. 10 айдың қорытындысы бойынша ел экономикасы 6,4 пайыз өсті. Ал нақты сектор 8,2 пайыз деңгейінде өсім көрсетті. Көлік саласы, құрылыс және кен өндіру жұмыстары жақсы қарқын алып отыр. Осы салалардың өсуі өндіріс циклінің қайта жанданып жатқанын білдіреді. Өңдеу саласында да оң өзгеріс бар. Машина жасау, химия, металлургия, азық-түлік өндірісі және мұнай өңдеу салаларында көрсеткіштер көтерілді. Ішкі өндіріс артқан сайын сырттан келетін тауарға тәуелділік азаяды. Ал даму бағыты көлем арттыру ғана емес. Енді технологияға, цифрландыруға, жаңа әдістерге және еңбек өнімділігін жақсартуға көбірек назар аударылады. Ұлттық инфрақұрылым жоспары іске қосылды. Жоспарға сәйкес жыл сайын 100 жаңа жоба ашылады. Сонымен қатар 17 ірі өндірістік жоба жүзеге асады. Бұл ел экономикасының 2026–2028 жылдар аралығында кем дегенде 5 пайыз өсімін қамтамасыз етеді.
Экономикалық зерттеулер институты басқарма төрағасының орынбасары Ерділда Ибадуллаұлы осы ұсынылған бағдарлама қазіргі уақыттың нақты сұранысына толық жауап береді деген пікірде.
«Құжатта бүгінгі экономиканың негізгі мәселелері жан-жақты қамтылған. Еліміздің алдағы 3 жылда қалай дамитыны да анық көрсетілген. Ең бастысы, мемлекет пен қаржы реттейтін органдар бір бағытпен жұмыс істеп отырғаны байқалады. Барлығының мақсаты экономика тұрақты болып, халықтың өмірі жақсара берсе деген ниет. Бағдарламада бағаларды бақылауға және қаржы жүйесінің тұрақты болуына ерекше көңіл бөлінген. Сыртқы тәуекел көбейіп тұрған кезде, шикізат нарығы құбылып жатқанда және әлемдік экономикада өзгеріс көп болғанда бюджет саясаты мен ақша несие саясатының бірге жұмыс істеуі өте қажет. Осы жолы ұсынылған шаралар да уақытында жасалған деп айтуға болады. Бюджетті тиімді жоспарлау, инфляцияны ұстап тұратын тетіктерді күшейту, мемлекеттік қарыз нарығын дамыту сияқты қадамдар өз орнымен қойылған», дейді Е.Таутенов.

Инфографиканы жасаған – Зәуреш Смағұл, «ЕQ»
Ал Tengenomika телеграм-арнасының авторы Руслан Сұлтанов осы жобаның нәтижесіне басқа ракурстан қарап отыр. Оның айтуынша, сапалы өсім деген сөзді көп адам ІЖӨ өсімімен байланыстырады. Экономика көлемі артса, бәрі дұрыс деп ойлайды. Шын мәнінде сапалы өсім сандардың ұлғаюымен өлшенбейді.
«Сапалы өсім – еңбек өнімділігі артып, бизнестің технологияға, жабдыққа, инновацияға ақша салуы. Ел ішіндегі өндірісте қосымша құнның үлесі көбейгені дұрыс. Экспортта да жаңа бағыттар пайда болуы керек. Халық табысы инфляциядан тез өсіп отырса ғана сапалы өсім қалыптасады. Нарықта бәсекелестік пайда болып, компаниялар субсидияға емес, өз күшіне сенуі қажет. Қазіргі әлсіз тұсымыз инвестиция көлемі ұлғайса да, өнімділіктің баяу қозғалысы. Бұл – капиталдың дұрыс қолданылмауының белгісі. Бүгінде ел ішінде «сапалы және тұрақты өсім» деген сөз жиі айтылады. Үкіметтің таныстырған жаңа жоспары да осы бағытқа негізделген», дейді Р. Сұлтанов.
«Күшті экономиканың формуласы өте қарапайым. Сапалы өсім үшін технология, өнімділік және адам капиталы керек. Тұрақты өсім үшін түсінікті нарық, қаржылық тәртіп және теңгерімді ынталандыру қажет. Сапалы инвестиция үшін ұзақмерзімді нәтиже, құрылымдық өзгеріс және экспорт әлеуеті болуға тиіс. Осы үш бағыт біріксе экономика дамиды. Егер ол орта жолда үзіліп қалса, ел субсидия мен валюта бағамының арасында өмір сүруді жалғастыра береді», дейді сарапшы.
Рас, елдің дамуында инфрақұрылымды жаңарту ерекше орын алады. Бірлескен бағдарламада инфрақұрылымды толық жаңарту негізгі бағыттардың бірі болды. Бұл жұмыс логистикадан бастап, коммуналдық жүйеге дейін қамтиды. Ұлттық инфрақұрылым жоспары 2029 жылға дейін кезең-кезеңмен орындалады. Осы жоспардың ішінде энергетиканы жаңарту да бар. Қала мен ауыл аймақтарындағы желілерді жөндеу, стансаларды жаңарту мен жаңа инфрақұрылым салу жұмыстары басталды. Бұл ұзақ мерзімге арналған инвестициялар. Мұндай өзгерістер өңірлердің дамуына мүмкіндік береді. Өнеркәсіп жұмысы да нығаяды. Халықтың өмір сүру сапасы да артады.
Инфляцияны төмендету мәселесі басты назарда. Бағдарламада осы бағытқа да нақты қадамдар жасалған. Үкімет нарықты тауармен толықтыруды, логистиканы дамытуға жағдай жасауды, делдалдар шығынын азайтуды қолға алады. Маркетплейстердің комиссиясын ашық көрсету, делдалдардың төлемдерін реттеу және бөліп төлеу кезінде екі түрлі баға енгізу осы шаралардың қатарында. Халық күнделікті қолданатын тауарлар бойынша жергілікті өндірісті қолдау да жалғасады. Осы қадамдар бағаның тұрақталуына ықпал етеді.
Ал Ұлттық банктың мәлімдеуінше, алдағы уақытта да ақша несие саясатын қалыпты деңгейде қатаң ұстайды. Бұл саясат инфляция мақсатты деңгейге жеткенше жалғасады. Базалық мөлшерлеме негізгі құрал болып қала береді. Ол елдің экономикалық белсенділігіне, баға динамикасына және қаржы нарығының жағдайына әсер етеді. Мөлшерлеме әр шешімде ішкі және сыртқы тәуекелдер ескеріледі. Инфляцияға әсер ететін барлық фактор қарастырылады.
«Ұлттық валютаның бағамы нарық арқылы қалыптасады. Теңгенің құны сұраныс пен ұсынысқа, мұнай бағасына, сыртқы қаржы нарығына және төлем балансына байланысты өзгеріп отырады. Мұндай жүйе елге пайда береді. Өйткені экономика сыртқы күйзелістерге тез бейімделеді. Дисбаланс жиналып қалмайды. Осыған қарамастан Үкімет пен Ұлттық банк квазимемлекеттік сектор компанияларының валюта операцияларын бақылауды күшейтеді. Бұл қадам ірі мәмілелерден кейін пайда болатын күрт қозғалыстарға жол бермейді. Халық та, бизнес те қатты өзгерістерге тап болмайды», деп мәлімдейді Ұлттық банк.
Экономист Айбар Олжаевтың айтуынша, еліміз алдағы жылдары әлемдік экономикадағы орнын айтарлықтай күшейтеді. Халықаралық валюта қоры 2026 жылы еліміздің экономикасы әлемдегі ең ірі 50 елдің қатарына кіріп, көлемі 320 млрд доллар шамасына жетеді деп болжады.
«Сыртқы сарапшылардың мұндай сенімді жорамалы еліміздегі экономикалық саясаттың дұрыс бағытта екенін көрсетеді. 320 млрд болмаса да, осы жылды 300 млрд доллар деңгейіне жеткізу үшін Үкімет үлкен көлемдегі жұмыстарды атқарып жатыр. Алдағы жылдарға арналған жоспарға сәйкес, ел экономикасының құрылымы айтарлықтай өзгереді. Негізгі басымдық цифрландыру, еңбек өнімділігін арттыру, инфрақұрылым мен энергетикалық жүйені жаңартуға беріледі. Экономикадағы басты ұйымдардың бірі саналатын «Бәйтерек» холдингі де жаңа рөлге көшеді. Ол енді қаражат таратушы құрылым емес, 15-20 жүйе құраушы жобаны қаржыландыратын стратегиялық инвестор қызметін атқарады. Бұл жаңа жұмыс орындарының ашылуына, экспорт көлемінің артуына әрі өндірістің кеңеюіне ықпал етеді. Осы бағыттардың нәтижесінде алдағы 3 жылда инвестиция көлемінің ІЖӨ-дегі үлесі 21% деңгейіне жетпек», дейді экономист.
Сарапшының айтуынша, экономиканың ұзақмерзімді іргетасы – инфрақұрылым. Қазір ұлттық инфрақұрылымдық жоспар іске асып, энергетика мен коммуналдық жүйелер жаңартылып жатыр. Бұл халықтың тұрмыс сапасын арттырып, кәсіпкерлердің шығынын азайтады. Экономист Үкімет пен Ұлттық банктің саясатын үйлестірудің де маңызын атап өтті. Екі құрылымның қадамдары бір бағытта болғанда ғана инфляция бақылауда болып, ұлттық валютаға деген сенім нығаяды. Осындай кешенді тәсіл ел экономикасын жаңа деңгейге көтеріп, халық табысын арттыруға жол ашады.
Жаңа жоспар бойынша бюджеттік тәртіп те қатаң бақылауда болады. 2028 жылға қарай бюджет тапшылығын 0,9%-ға дейін төмендетіп, мемлекеттік қарызды ІЖӨ-нің 26%-ынан асырмау көзделген. Бұл қаржылық тұрақтылықты қамтамасыз етіп, Ұлттық қорға тәуелділікті азайтады. Антиинфляциялық құралдардың бірі – жергілікті өндірісті дамыту. Ішкі нарықта өндірілген тауарлар бағаны тұрақтандырып, сыртқы факторларға тәуелділікті азайтады. Сонымен қатар логистика мен сақтау жүйесі дамытылады, бұл маусымдық баға құбылуын төмендетеді. Маркетплейстер үшін жаңа талаптар енгізіліп, комиссия мөлшері ашық көрсетіледі, ал бөліп төлеу кезінде екі түрлі баға белгілеу тәртібі қолданылады. Экономикалық зерттеулер институты басқарма төрағасының орынбасары Ерділда Ибадуллаұлының айтуынша, бағдарламада шағын және орта бизнеске берілетін несиелерді қолдау бөлек бағыт ретінде қаралған. Өйткені экономиканы дамытуға ең көп үлес қосатын – осы сектор.
«Негізгі мақсат – кәсіпкерлердің несие алуын жеңілдету. Өтініш беру үдерістері цифрландырылады. Қарау уақыты қысқарады. Қабылданатын кепіл түрлері де кеңейеді. Бұл кәсіпкерлерді қолдауға арналған маңызды қадам. Себебі шағын бизнес елдегі жұмыс орындарының басым бөлігін құрайды. Бизнеске даму мүмкіндігі берілсе, аймақтарда жұмыс табылады. Халықтың табысы өседі. Өзін-өзі жұмыспен қамтығандарға да мүмкіндік туады. Алдағы жылдары басым бағыттарға несие беру кеңейеді. Кепіл беру мен сақтандыру тетіктері күшейтіледі. Шағын және орта бизнеске арналған қолдау құралдары жаңартылады. Бұл кәсіпкерлер үшін жақсы мүмкіндік. Әрі экономиканың әртараптануына жол ашады. Осы шаралардың барлығы еңбек өнімділігін көтеру, жаңа технология енгізу және цифрлық шешімдерді дамыту міндеттерімен ұштасып отыр. Алдағы жылдары елдің бәсекеге қабілеттілігі осы бағыттарға тікелей байланысты болмақ», дейді Е. Таутенов.