Қаржы • 03 Маусым, 2025

Трансферттерді айқындаудың әдістемесі әзірленеді

30 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Елдегі біраз өңір республикалық бюджет есебінен күн көріп отыр. Былтыр донор деп танылған Атырау облысы, Астана және Алматы қаласынан мемлекет қазынасына жалпы сомасы 470 млрд теңге түскен. Ал аймақтарға бөлінетін субвенция 5,3 трлн-нан аса теңгені құраған. Айырмашылық ауқымы ашып айтпаса да, түсінікті. Мәселе Мәжілісте өткен Үкімет сағатында талқыланды.

Трансферттерді айқындаудың әдістемесі әзірленеді

«Жалпы сипаттағы транс­ферт­терді айқындау жөніндегі жаңа тәсілдер» атты жиынға Мәжіліс спикерінің орынбасары Дания Еспаева төрағалық етті. Оты­рысқа депутаттардан бөлек, Пре­мьер-министрдің орынбасары – Ұлт­тық экономика министрі, Жоғары аудиторлық палата мүшесі, бейінді министрліктердің вице-министр­лері, облыс және республикалық маңызы бар қалалар әкімдерінің орынбасарлары қатысты.

Еске салсақ, күзде Мәжіліс алда­ғы үш жылдық «Жалпы сипат­тағы трансферттер туралы» және «Респуб­ликалық бюджет туралы» заңдарды қарайды. Бұл құжаттар осы жылдың наурыз айында Президент қол қой­ған жаңа Бюджет кодексінің нормалары ескеріле отырып, дайындалады. Ал қазір Үкімет жалпы сипат­та­ғы трансферттерді, яғни республика­лық бюджеттен облыстық бюджеттерге жіберілетін субвенциялар­ды айқындаудың жаңа әдістемесін әзірлеп жатыр. Басқосуда Д.Еспаева осы жаңа тәсілдер бюджетара­лық қатынастарды шешуге, өзекті сұрақтарды анықтауға қаншалықты мүмкіндік беретінін түсіну маңызды екенін айтты. Өйткені кемшіліктер болса, Үкімет жаңа шараларды әзірлеп үлгеруге тиіс.

– Жергілікті бюджеттердің кіріс­тері кейінгі 6 жылда 3 есеге өске­ніне қарамастан, республикадан өңірлерге берілетін субвенциялар көлемі де артып отыр. Мысалы, егер 2014 жылы субвенциялар көлемі 978 млрд теңгені құраса, 2024 жылы 5,3 трлн теңгеге жеткен. Яғни 10 жыл ішінде 5 еседен асқан. Бұдан басқа, республикалық бюджеттен әлеуметтік нысандар салу сияқты өңір­лердің инфрақұрылымын құру­ға жұмсалатын нысаналы даму транс­ферттері де бар. Дегенмен өңірлерді инфрақұрылым және көрсетіле­тін қызметтермен қамтамасыз ету деңгейі әртүрлі, яғни теңестіру болмай отыр, – деді Д.Еспаева.

Жергілікті бюджеттің қазіргі қар­қыны туралы кеңінен Премьер-министрдің орынбасары – Ұлттық экономика министрі Серік Жұман­ғарин айтып берді. Оның айтуынша, бүгінде 20 өңірдің 17-сі субвенциялық, орталыққа тәуелділік 49% деңгейінде сақталып отыр.

Сондай-ақ ол кейінгі бірнеше жыл бюджет үшін дағдарыс жылдары болғанына қарамастан, яғни 2020 жылдан бастап коронавирус пандемиясы, геосаяси жағдай және Еуразиялық экономикалық одақтың жекелеген елдеріне қатысты санкциялар енгізуі бюджет кірістеріне айтарлықтай әсер еткенімен, жер­гілікті бюджеттер кірісінің өсуі байқалғанын мәлімдеді.

– Дағдарыс кезінде халыққа және бизнеске қолдау көрсетілді. Атап айтқанда, бюджеттік сала жұмыс­керлерінің жалақысын ұлғайту, бір­жолғы жәрдемақыларды төлеу, шағын және орта бизнесті тексеруге мораторий және басқа да шаралар. Осыған байланысты дағда­рыс жылдары жергілікті бюджеттің кірістері қысқарған жоқ, кейінгі жылдары экономиканың дамуы мен өсуіне серпін берді. Жұмыс жалғасып 2026 жылдан бастап жаңа бюджет кодексінде жыл сайын қо­сымша 100 млрд теңгеден аса со­маға кіріс беру көзделген. Одан бөлек, жаңа Бюджет кодексінде кірістердің нысаналы бағыты бар «Арнайы түсімдер» деген жаңа санат көзделген. Жергілікті бюджеттің осы санатына қолданыстағы кірістер, сондай-ақ жаңа кірістер кіреді. Осылайша, 2026 жылдан бастап тұрақты кірістің шамамен 40 пайызы жергілікті бюджетке жиналады, – деді С.Жұманғарин.

Отырысқа Қызылорда және Ұлытау облыстарының өкілдері арнайы келіп, жаңа Бюджет кодексінің нормалары қалай іске асырылып жатқанын, өңірдің проблемалары және оларды шешу жөніндегі көзқарастарымен бөлісті.

– Жезқазған мен Сәтбаев қала­ларында жылу желілерінің тозу деңгейі 55%-дан асады. Одан бөлек, осы қыста Сәтбаев қаласында қар қара түсті деп еліміз шулады. Ондағы жылу қазандығының 86%-ы тозған. Желілерді жаңғырту туралы тиісті өтінім Энергетика министрлігіне енгізілді. Осындай жылдап қорда­лан­ған проблемалардың салдарынан халық күйемен тыныс алуда. Тозу деңгейі жоғары маңыз­ды инфрақұрылымы бар өңірлер үшін климаттық және техникалық осалдықты есептеуге қосу мүмкін­дігін қарастыруды сұраймыз, – деді Ұлытау облысы әкімінің орынбасары Жәнібек Нөпіров.

Талқылау кезінде депутаттар сауал­дарын қойды. Өз кезегінде депу­тат Ринат Зайытов әлемдегі эконо­микалық ахуал күрделене түс­кен сәтте ел экономикасының өсіміне не әсер еткенін сұрады.

– Баяндамаңызда жергілікті бюд­жет кірісі дағдарыс жылдары өскенін айтасыз. Бірақ 2006 жыл­дар мен қателеспесем, елде 12 донор­лық аймақ болды. 2019 жылы бұл көр­сеткіш 4-ке түсті. Сол кезде донорларға Алматы облысы қосы­луы ықтимал екені, 5-сі пайда болатыны айтылды. Алайда 2023 жылы 3-ке бірақ қысқарды. Сіздің баяндамаңызбен неге бұл көрсеткіш сәйкес келмей отыр? – деп сұрады депутат.

С.Жұманғарин пандемия мен гео­саяси ахуалға байланысты жер­гілікті бюджеттің кірісі Ұлттық қор есебінен көбейгенін айтты. Яғни донорлар азайғанымен, өңірлерге қаражат көптеп бөлінген. Бұл орайда Үкімет қор қаражатын «аямай» жұмсаған.

– Пандемия кезінде бюджет шы­ғыстары 7-8 трлн теңгеге өсті. Небәрі 2-3 жылдағы дефицит көлемі осын­дай болды. Яғни дефицитті өсір­дік, со­дан кейін Ұлттық қордан қара­жат­ты аямай алдық. 2020 жылдан бастап қордан алынатын қаража­ты 5 трлн теңгеден түспеді. Келесі жылдан бас­тап қордан нысаналы трансферттер алынбайды, қор­дан қаражат алу заңмен шектеледі. Яғни жыл сайын алынатын 3,2 трлн тең­ге көле­міндегі нысаналы трансферт Ұлттық банкте қалады. Трансферт­тер көлемі кейінгі бірнеше жылда неге соншалықты көбейіп кетті? Себебі пандемия кезінде өңірлерде жар­ты жыл бойы ештеңе дұрыс істемей, экономика тоқтап қалды. Содан аза­маттарды қолдау үшін барымыз­ды шаштық. Сонымен қатар 2022 жылы кей салаларда айлық өсті. Инфляция 22%-ға көтеріліп, жала­қымен индексацияланды. Бұған қоса инфрақұрылымға да көп қа­ражат бердік. Экономиканың даму бюджетіне қанша қаражат салсаң, ІЖӨ соншалықты өседі. Қазір бюджеттің жағдайы өте қиын. Біз қазір бәрін қойып, 1 трлн теңгені «Бәйтеректің» капитализациясына салып жатырмыз. «Бәйтерек» сол ақшаны 8 трлн-ға өсіріп, займға айналдырып жатыр. Бұл ақша­ның барлығы экономикаға барады. Бұ­лай жасамаса, экономикалық өсім болмайды, – деді Ұлттық экономи­ка министрі.

Осылайша қызу талқыдан соң, депутаттар әр өңір басшылары­на көбірек табыс табудың жолын іздеу керек екенін баса айтты. Ал отырысты қорытындылаған Мәжі­ліс спикерінің орынбасары Дания Еспаева Үкімет сағатында айтыл­ған ұсыныстар ескеріліп, жалпы сипаттағы трансферттерді айқын­дау жөніндегі жаңа тәсілдер әлі де пысықталатынын жеткізді.