Инфографиканы жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ ,«EQ»
Осы уақыт аралығында білім саласында басқару жүйесін қайта құрылымдау, білім беру мазмұнын жаңарту, инфрақұрылымды жақсарту, мұғалім мәртебесін көтеру, цифрландыру, жаңа мектептер салу сияқты кешенді шаралар жүзеге асырылды. Тәуелсіздіктің алғашқы кезеңінде білім жүйесін тұрақтандыру негізгі міндет болды. 1999 және 2007 жылдары қабылданған «Білім туралы» заңдар саланың институционалды негізін қалыптастырып, басқару моделі мен оқу орындарының мәртебесін жаңартты. Одан кейінгі жылдары «Білім» мемлекеттік бағдарламалары арқылы мектеп, колледж, ЖОО инфрақұрылымын жаңарту, оқытушылардың біліктілігін арттыру, жаңа оқулықтар әзірлеу сияқты жүйелі шаралар қолға алынды. 2004 жылдан бастап еліміз орта білімді 12 жылдық модельге кезең-кезеңімен көшіруді бастады. Бұл өзгеріс оқушыны тұлға ретінде дамытуды, мамандыққа ертерек бағдарлауды, халықаралық деңгейде мойындалатын білім стандарттарына бейімдеуді көздеді.
Сондай-ақ осы кезеңде Ұлттық бірыңғай тестілеу енгізіліп, білім сапасын сырттай бағалау мен университетке қабылдаудың ашық форматы пайда болды. Бұл қадам мектеп бітірушілердің білімін жүйелі бағалауға мүмкіндік берді әрі жоғары оқу орындарына түсудегі субъективтілікті азайтты. Кейінгі жылдары ҰБТ бірнеше рет жаңартылып, бейіндік пәндер, жыл бойы бірнеше рет тапсыру мүмкіндігі сияқты өзгерістер енгізілді.
Оқу-ағарту министрлігінің ресми мәліметінше, бүгінде республикада 7 941 мектеп жұмыс істейді. Соның 4,2 мыңға жуығы, яғни жалпы мектептердің жартысынан астамы – қазақ тілінде білім беретін мектептер. Бұл – тәуелсіздіктің алғашқы жылдарындағы 32 пайыз көрсеткішпен салыстырғанда аса жоғары нәтиже. 1991 жылы қазақ тілінде оқытатын мектептер саны ресми дерек бойынша 2 768 болған, сол жылдары қазақ сыныбында 2 миллионнан астам оқушы білім алған. Ал бұл сан бүгінде 4 млн-ға жуық. Сондай-ақ 2014 жылы түлектердің шамамен
70%-ы тестілеуді қазақ тілінде тапсырса, 2024 жылы 75,1% талапкер ҰБТ-ны қазақ тілінде тапсырған.
2010 жылдары білім беру сапасын жаңартуға бағытталған жаңа реформалар басталды. Орта білім мазмұны жаңартылған оқу бағдарламаларына көшіп, спиральді оқыту әдісі, құзыреттілікке негізделген оқыту, критериалды бағалау жүйесі енгізілді. Бұл өзгеріс балалардың жаттап емес, түсініп оқуына, зерттеу жүргізуіне, ойлау дағдыларын дамытуына бағытталды.
Тәуелсіздіктің алғашқы онжылдығынан кейін білім саласында инфрақұрылым мәселесі айқын сезілді. Елдің демографиялық өсімі мен урбанизация қарқыны мектеп жетіспеушілігіне әкелді. Осы олқылықтың орнын толтыру үшін мемлекет 2007–2010 жылдары «100 мектеп, 100 аурухана» атты ауқымды әлеуметтік жобаны іске қосты. Бұл жоба сол кезеңдегі ең ірі ұлттық бағдарламаның бірі саналып, елдің білім жүйесіне серпін берді. Бағдарлама аясында 100 жаңа мектеп салу міндеті жүктелді және ол үш ауысымды оқытуды азайтуға, апатты мектептердің орнын толтыруға, жаңа шағын аудандар мен халық саны жылдам өсіп жатқан өңірлерге көбірек оқу орнын ашуға бағытталды. Жаңа мектептер заманауи инфрақұрылыммен, спорт залымен, зертханалармен, компьютер қойылған сыныптармен жабдықталды. «100 мектеп» бастамасы білім саласының дамуына құрылымдық тұрғыда әсер етті. Өңірдегі мектеп тапшылығын азайтты, оқу ғимараттарының сапасын жақсартты, білім беруді жаңартатын жаңа технологиялар енгізуге мүмкіндік жасады. Бұл жоба елдің әлеуметтік саясатының басым бағыты болған «адам капиталына инвестиция» түсінігінің орнығуына жол
ашты.
Мұғалім мәртебесін көтеру де жүйелі қолға алынды. 2019 жылы қабылданған «Педагог мәртебесі туралы» заң мұғалімдердің әлеуметтік және кәсіби қорғалуын күшейтіп, жүктемесін азайтуға, жалақысын кезең-кезеңмен өсіруге жол ашты.
Білім берудің цифрлық бағыты 2017 жылы қабылданған «Цифрлы Қазақстан» бағдарламасынан кейін жаңа деңгейге көтерілді. Мектептер компьютер техникаларымен жабдықталып, интернетке қолжетімділік артты, электронды журналдар мен күнделіктер, онлайн платформалар, қашықтан оқыту жүйесі қолданысқа енді. «COVID-19» пандемиясы цифрландыру үдерісін тіпті жылдамдатты. Осы кезеңде қашықтан оқыту құралдары, цифрлы контент, видео-сабақтар, электронды платформалар жаппай енгізілді.
Қазіргі кезеңде білім саласындағы ең ауқымды инфрақұрылымдық бастама – «Келешек мектептері» ұлттық жобасы. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың бастамасымен қолға алынған жоба аясында республикада біркелкі стандартпен салынған жаңа мектептер бой көтеріп жатыр. 2024 жылдың қорытындысы бойынша жаңа форматтағы 105 мектеп салынды. Ал осы жылдың аяғына дейін тағы 112 мектеп пайдалануға беріледі деп жоспарланған. Оқу-ағарту министрлігінің ресми мәліметінше, қазір елімізде 150 «Келешек мектебі» 145 583 балаға білім беріп жатыр. Жобаның басты мақсаты – үш ауысымды білім беруді жою, апатты мектептерді алмастыру және әрбір балаға қауіпсіз, заманауи, технологиялық орта ұсыну. Аталған жоба аясында салынған мектептер бұрынғы типтік мектептерден едәуір ерекшеленеді. Олардың жалпы аумағы 15-20%-ға үлкен, ал техникалық жабдықталу деңгейі төрт есе жоғары. Әр мектепте роботтехника кабинеттері, STEM-зертханалар, хореография залдары, коворкинг аймақтары мен төрт спорт залға дейін қарастырылған.
Тәуелсіздік жылдарындағы реформалар білім жүйесіне әр кезеңде әртүрлі сипаттағы өзгерістер алып келді. Бірақ олардың барлығын байланыстырып тұрған ортақ мақсат бар – отандық білім жүйесін жақсарту. Қорыта айтсақ, бүгінде мектептердің саны көбейді, мазмұны жаңартылды, мұғалімдер мәртебесі өсіп, инфрақұрылым жаңарды.