Еңбек • 05 Ақпан, 2025

Келісімшартсыз жұмыста береке болмайды

107 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Келісімшартсыз еңбектің ертеңі бұлыңғыр екеніне тәжірибе жүзінде талай­ кө­зі­міз жетсе де, көп азамат жұмыс істеуге ауызша келісіп, заңнамамен бекі­тіл­­ген бір­қа­тар кепілдіктен, тұрақтылық пен мүмкіндіктен өз еркімен айы­ры­­­­лып жатады.

Келісімшартсыз жұмыста береке болмайды

Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»

«Күй таңдайтын жағдай жоқ» дегендей, түрлі себепке байланысты көптеген азамат бұйырған жұмысқа үнсіз келісуге мәжбүр. Онсыз да орнықсыз жағдай­ға түсіп, тарыққан адамға өз пайдасын бірін­ші орынға қойып, мойнына міндет­теме алғысы келмейтіндер де тез жолыға кетеді. Ұлттық статистика бюросының дерегінше, елде келісімшартсыз жұмыс істейтіндердің үлесі – 2,8%. Еңбек және ха­лықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметі де ҰСБ есебіне ұқсас (шамамен 1,2 млн адам). Мұндай заңсыз жұмыс істейтіндер­дің көпшілігі халық тығыз қоныстанған оңтүстік аймақтарда кез­деседі. Мысалы, Түркістан облысында олардың саны 2023 жылы – 139,6 мың адамды, Алматыда – 132,6 мың адамды, Жамбыл облысында 117,4 мың адам болды. Бейресми жұмыспен қамтылғандар­дың біршама аздығы жекелеген батыс өңірлерде – Маңғыстау (10 мың адам), Атырау (20,2 мың адам), Ақтөбе (27,7 мың адам) облыстарында байқалды.

Мәселеге қатысты өз байламын жуыр­да елдегі бейресми жұмыспен қамту­ға әлеуметтік зерттеу жүргізген «Adam Research» компаниясының талдаушы­лары да жария етті. Олардың пікірінше, әр­бір алтыншы отандасымыз ресми­ ең­бек шартынсыз жұмыс істейді. Нәти­­жені сарап­тағанда, сауалнамаға қатыс­қан­дар­­дың 16,5%-ы заңсыз жалдау схемасымен жұмыс іс­тей­­тінін ашық айтқан. Келісім­шартсыз істеуге келісім бер­ген ел тұрғын­дарының егжей-тег­жей­ сауалнамасы мұндай адамдар жиі кездесетін топтарды анықтауға, олардың осындай жұмыс шарттарына келісу себептерін түсінуге мүмкіндік берді. Мәселен, заңсыз жал­дау арқылы 18–24 жас аралығындағы әрбір бесінші азамат жұмыс істеп жүр. 13,8%-ы 25–34 жас аралығындағы жұ­мысшыларға тиесілі. «Үнсіз жұмыс істеу» ықтималдылығы мектептегілер (28,2%) немесе арнаулы орта (19,1%) біліммен айналысатындар арасында да едәуір жоғары көрінеді. Бұл – өсіп келе жатқан жастарымыздың келешегіне кері әсер ететін үрдіс.

Сөз жүзінде келісілген жалдау схемасы құрылыс, қоғамдық тамақтандыру, сауда, сондай-ақ ауыл шаруашы­­лы­ғы секілді іргелі білімді, тар шеңберлі маман­­дықты талап етпейтін жер­лер­ді жағалап жүр. Яғни жұмыс бағыты өнеркәсіппен, ғы­лыммен немесе білім­мен тікелей бай­ланысты емес. Осы аза­­маттардың тұр­ғы­лықты жерде үш жыл­­дан аз уақыт тұр­ған­­дардың төрттен бірін (24,9%) құрауы оларды ішкі көшіп-қону­шылар ретінде сипат­­тауы мүмкін. Сөйтіп, көлеңкелі жал­­дау негізінен ауылдық жерлерде (18,1%) көбірек таралып отыр. Демек бұл – жұ­мыс­сыздық деңгейі жоғары, жұмысқа орна­ласу мүмкіндігі шектеулі ауылдық жер­­лерде жиі кездеседі деген сөз. Қосым­ша табыс көзін іздеуге мәжбүрлік оларды ресми тіркеусіз еңбек етуге итермелейді.

Оған қоса, еңбек шартынсыз жұмыс табысы орташа деңгейден төмен азаматтар арасында кең тараған. Айына 100 мың теңгеге дейін алатындардың арасында ресімдеусіз жұмыс істейтіндердің үлесі – 20,8%, жалақысы 100 мың теңгеден 200 мың теңгеге дейінгі қызметкерлер арасында – 23,1%. Елімізде өткен жылы белгіленген ең төменгі жалақы 85 мың теңгені, орташа жалақы 390,3 мың теңгені құрады. Еңбек шартынсыз жұмыс тұрмысы төмен адамдар арасында жиі кездесетіні жөнін­дегі болжам сұралғандардың отба­сы­­­лары­ның­ жалпы табысы туралы жауап­тарына сәйкес келеді. Табысы 100 мың теңгеге дейінгі отбасылардың 26,9%-ның жұмыс істейтін мүшелері көлең­келі жалдау арқылы күн көруі мүмкін. Сон­дай-ақ 100 мыңнан 200 мың теңгеге дейінгі табысы бар отбасылардың 20,8%-ын­­да жалақыны конвертпен алатын қыз­мет­керлер бар.

Келісімшартсыз жұмыс істейтін қыз­меткердің үнемі тәуекелмен өмір сүретіні талай айтылып келеді. Бас­қа­сын айтпағанда, өндірістік апат немесе төтенше жағдай кезінде жарақат алу ықтималдығы азая қойған жоқ. Еліміз­де өндірістегі жазатайым оқиғалар 2023 жылмен салыстырғанда 4,5%-ға сәл азай­ға­нымен, абсолюттік статистика әлі де алаң­датарлық. Еңбекті қорғау саласында түрлі стандарт пен технологиялардың енгізіліп жатқанына қарамастан, өткен жылы 202 жұмыскер қаза тауып, 1408 жұмыскер жарақат алған. Қайғылы оқиғалардың жиілік коэффициенті 1000 жұмыс істеушіге шаққанда 0,20%-ды құрап, жұмыскер үшін тәуекелдің жоғары деңгейін дәлелдеп отыр. Негізгі себеп – өндірістің қанағаттанарлықсыз ұйым­дас­ты­рылуында (35,5%), қауіпсіз­дік ереже­ле­рінің (7,6%), автожол ереже­ле­рі­нің (8,2%) бұзылуында жатыр.

Еңбек және халықты әлеуметтік қор­ғау министрлігінің ақпарына сәйкес ең көп зардап шеккендер Қарағанды облысында (159 адам), Шығыс Қазақстан (124), Павлодар (112), басқа да өнеркәсіп­тік өңірлерде тіркелді. Барлық жарақат алу жағдайының 28,4%-ы тау-кен ме­тал­­лургия кешені мен құрылыс ­са­­ла­­­­сына шоғырланған. Көрсеткіш­тер қа­­уiп­­­сiздiк нормаларының сақта­луы­на жүйе­­­лiк бақылаудың әлсiздігін аңғар­­тады. Шахталар мен кеніштерде еңбек қаты­­­нас­тарын заңдастыруға қатаң мән бері­летіні мәлім, бірақ қаптаған құры­лыс ны­са­нындағы мәселенің мән-жайы күңгірт. Онда қысы-жазы жұмыс істей­тін­дердің қаншасы еңбек шартымен қам­тыл­ғаны, оқыс жағдайға ұшыраған ресми жұмыс істейтіндердің статистикасы белгісіз.

Сақтандыру туындаған жағдайда жұ­мысқа ресми орналаспаған зардап шегуші Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қо­ры­нан еңбекке жарамсыздық бойынша төлемдер мен жәрдемақылар ала алмайды. Асыраушысынан айырылған жағдайда бейресми жұмыс істеушінің отбасы МӘСҚ-ға үміт арта алмайды. Еңбек шартынсыз жұмыс істейтін адамға емделу мен демалыс та арман. Статистика мамандары елімізде жалдамалы қызметкерлердің 9,3%-ы ауырғанда төлем алмайтынын, ал 8%-ы ақылы демалысқа бармайтынын айтады. Сол секілді келісімшартсыз, әлеуметтік аударымдарсыз жұмыс істей­тін әйелдер бала туылғаннан кейін 1,5 жасқа дейінгі күтім бойынша жәрдемақы ала алмайтынын да ескерген жөн. Жұмыс берушілері міндетті зейнетақы жарналарын аудармаған заңсыз жұмыскерлердің тиісті жасқа келгенде зейнетақының жинақтаушы бөлігіне де қолы жетпейді. Мәселен, 2023 жылы зейнетақымен қамтылмаған жалдамалы қызметкерлердің үлесі 5% болған. Осылайша, бейресми негізде жұмыс істейтін жұмысшылар зейнетақы аударымдары, медициналық сақтандыру, ақылы демалыс, басқа да жеңілдіктерден тыс қалады. Еңбек шартын жасамағандар көбіне жұмыс берушілер тарапынан жалақы, еңбек жағдайлары, жұмыс кестесі, басқа аспектілерге қатысты кепілдіктерден қағылады. Олардың сотқа немесе еңбек инспекторларына жүгіне алмайтынын білетін жұмыс берушілер жалақыны төмендетуі, қосымша жұмыс уақытын талап етуі немесе жұмысшылардың еңбек құқын бұзуы мүмкін.

Бейресми жұмыс әлеуметтік-эко­но­микалық тұрақтылыққа, еңбек қаты­нас­тарының бүкіл жүйесіне сын-қатер тудыратыны айтпаса да белгілі. Жаңа жұмыс орындарына, ресімделген еңбекке жұмыссыздар көп шоғырланған ауылдық жерлер мен шағын қалалардың халқы мұқтаж. Мәселенің шешімі заңнама­ны жақсартумен, жаңа жұмыс орындарын құрып, қызметкерлерді әлеуметтік қорғау деңгейін арттырумен, сондай-ақ салада бақылауды күшейтумен байланысты. Салмақты реформа жұмыс орындарын тіркеу рәсімін жеңілдетіп, ресми жұмысқа орналасудың ашықты­ғы мен тиімділігін арттыруға тиіс. Заң­на­маның сақталуын қатаң бақылау ең­бек жағдайларын үнемі тексеруді, сон­дай-ақ жұмыс берушілердің салықтар мен әлеуметтік жарналарды төлеуден жалтарғаны үшін жауапкершілігін қамтиды. Қызметкер өз құқықтары мен мүмкіндіктерін, жұмыс беруші еңбекті заңдастырудың артықшылықтарын түсінген сәттен еңбек етудің шынайы, біркелкі жүйесі қалыптасады. 

Соңғы жаңалықтар

Аталар дәстүріне адалдық

Өшпес даңқ • Кеше

Жезді жәдігерлері

Көрме • Кеше

Құрметке лайық жандар

Инфографика • Кеше

Тарихи кездесу

Өшпес даңқ • Кеше

Қызылжар қырандары

Өшпес даңқ • Кеше

Аңдатпа

Аңдатпа • Кеше