Су тапшылығы күшейді
Отырыста вице-премьер Қанат Бозымбаев Қызылорда, Түркістан мен Жамбыл облыстарында су аз кезеңі жалғасып жатқанын мәлімдеді. Шардара су қоймасына су келуі 43%-ға азайған, ал Нарын – Сырдария каскадындағы су көлемі былтырмен салыстырғанда 3,8 млрд текше метрге кем. Келер жылғы вегетацияға болжамды су келуі небәрі 1–2 млрд текше метр болып, 1 млрд текше метрге дейін су тапшылығы болуы мүмкін.
«Жамбыл облысындағы су қоймаларының толымдылығы – 41% ғана. Бірқатар өңірде биыл ылғалсүйгіш дақылдарды қысқарту жоспары орындалмаған. Дегенмен су үнемдеу технологиялары қолданылатын алаң 543,5 мың гектарға жетіп, жыл сайын 150 мың гектарға ұлғайып келеді», деді Қанат Бозымбаев.
Мемлекеттік қолдау күшейтіліп, 2026–2028 жылдарға 228,1 млрд теңге қарастырылған. Нәтижесінде, Үкімет су пайдалану лимиттерін қатаңдату, ылғалсүйгіш дақылдарды қысқарту, суды аз қажет ететін дақылдарға көшу және 2026 жылға дейін судың «қара нарығын» жою бойынша нақты шаралар қабылдады.
«Су тапшылығы жағдайында сумен қамтамасыз ету мәселелерін шешу үшін кешенді шараларды іске асыруымыз керек. Облыс әкімдері келер жылғы вегетациялық маусымға дайындық аясында коммуналдық меншіктегі гидротехникалық нысандар мен ирригациялық каналдарға жөндеу жұмыстарын жүргізуі қажет», деді Премьер-министр.
Басты міндет – суды көп қажет ететін дақылдардың үлесін қысқарту әрі су үнемдеу технологияларын енгізу. Өңір әкімдіктері мен уәкілетті мемлекеттік органдар егіс алқаптары құрылымын әртараптандыру бойынша индикаторлардың мүлтіксіз орындалуын қамтамасыз ететін болады. Су ресурстары министрлігі бекітілген лимиттерден тыс су беру жағдайларының алдын алады.
«Бұл – өзекті мәселе. Ауыл шаруашылығы министрлігі егіс алқаптарын әртараптандыру жөнінде тиісті кесте бекітті, алдағы уақытта барлық жұмыс осы кестеге сәйкес жүргізілуге тиіс. Мысалы, бір шаруашылықта 100 гектар болу керек десек, ертең 1 га артық егілсе, оған біз бір тамшы су бермейміз. Егер ертең Ауыл шаруашылығы министрлігі бекіткен көрсеткіштерді бұзып, диқандардың шығындары болса, бюджеттен бір тиын да өтелмейді. Бұны халыққа ашық, үзілді-кесілді айту керек», деді Олжас Бектенов.
Келесі жылдың шілдесінде Шардара топтық су құбырының құрылысы аяқталатынын айтқан Үкімет басшысы ол қала тұрғындарын ауызсумен үздіксіз қамтамасыз етуге мүмкіндік беретініне тоқталды.
«Аталған мәселені мен өзімнің жеке бақылауымда ұстап отырмын. Су ресурстары және ирригация министрлігі, сондай-ақ шекара маңындағы өңірлердің әкімдіктері қажетті су көлемінің дер кезінде келуін қамтамасыз ету үшін көршілес мемлекеттермен тығыз жұмыс жүргізуі қажет», деді ол.

Инфографиканы жасаған – Амангелді Қияс, «ЕQ»
Көлік саласының стратегиялық бағыты
Отырыста Көлік министрі Нұрлан Сауранбаев көлік саласы экономиканың өсу драйверіне айналғанын мәлімдеді. Биылғы 10 айда көлік қызметтерінің көлемі – 20,7%, негізгі капиталға салынған инвестициялар 18,4%-ға өскенін айтты. Ал транзиттік жүк көлемі 29,4 млн тоннаға жетіп, өсім 5% болыпты.
«Автожолдарда жыл ішінде 13 мың шақырым құрылыс пен жөндеу жұмыстары жүргізілді, республикалық жолдардың 93%-ы нормативтік жағдайда. 2027 жылдың аяғына дейін 37 өткізу пунктін жаңғырту жоспарланған», деді ведомство басшысы.
Оның айтуынша салада цифрландыру күшейтіліп жатыр. e-Joldar аясында жолдардың цифрлық паспорттары жасалып, жыл сайын жасанды интеллект арқылы жол диагностикасы жүргізіледі. Smart Road Diagnostic System жол ақауларын 95% дәлдікпен анықтайды. Ақылы жолдардағы KazToll жүйесі арқылы бюджетке 79 млрд теңге түскен. Автокөлікпен жүк тасымалы 288 млн тоннаға жетіп, 1,7% өскен көрінеді. Автоматтандырылған өлшеу стансаларының арқасында заң бұзушылықтарды анықтау мен бюджетке түсетін түсім 10 есеге артқан.
Цифрландыруға қатысты Еуразиялық экономикалық одақ аясында Қаржы және Көлік министрліктерімен бірлесіп, «Транзит» ақпараттық жүйесі енгізіліп жатыр. Жүйе навигациялық пломбалар арқылы жүк қозғалысын нақты уақыт режімінде бақылауға мүмкіндік береді.
«Қазір ол 7 теміржол стансасында және 11 автомобиль өткізу пунктінде қолданылады, сондай-ақ Мемлекеттік кірістер комитеті мен одақ елдерінің жүйелерімен біріктірілген. Жаңа жүйе бизнес үшін бақылауды жеңілдетіп, «жалған транзиттің» алдын алса, мемлекет үшін салық пен бюджет түсімдерін арттыруға ықпал етеді. Одақ аумағында толық енгізу келер жылдың ақпанына жоспарланған», деді Жасанды интеллект және цифрлық даму вице-министрі Ростислав Коняшкин.
Мемлекет басшысы елімізді Еуразия кеңістігіндегі басты көлік торабына айналдыру бойынша стратегиялық міндет қойғаны мәлім. Оны іске асыру үшін жүйелі шаралар қабылданып отыр. Транскаспий халықаралық көлік бағытының өткізу қабілеті ұлғайтылды, шетелдік серіктестермен тарифтік саясат үйлесімді түрде жүргізіліп, жүктерді жеткізу мерзімдері қысқартылды.
«Автожол инфрақұрылымын транзиттік және халықаралық дәліздерге басымдық бере отырып жаңғырту жұмыстары қолға алынды. Контейнерлік тасымал көлемі өсті. Қазақстан – Қытай шекарасында пилотсыз тасымал мен бірыңғай электрондық декларацияны қамтитын «Ақылды кеден» жобасы жүзеге асырылып жатыр», деді Үкімет басшысы.
Қабылданған шаралардың нәтижесінде биыл 10 айда еліміз арқылы транзиттік тасымал көлемі 29 млн тоннадан асып, нақты өсім көрсетті. Бұған қоса транзиттік жүк тасымалы үшін бәсеке күшейіп барады. Осы орайда көлік логистикалық жүйенің қолда бар әлеуетін белсенді түрде кеңейту қажет.
«Бірінші кезекте халықаралық көлік дәліздері мен өткізу пункттеріндегі үдерістерді жылдам цифрландыру керек. Жүк жөнелтушілер үшін көлік логистикалық операциялардың жеделдігі, алдын ала болжау мүмкіндігі мен цифрлық ашықтығы тасымал бағытын таңдауда негізгі фактор саналады», деді Олжас Бектенов.
Осыған байланысты Президент Жолдауы аясында логистикада, оның ішінде Smart Cargo экожүйесі де бар, толықтай цифрлық шешімдер жүзеге асырылып жатыр. Ол жүк қозғалысына онлайн-мониторинг жүргізу мен бүкіл бағыт бойынша мемлекеттік әрі жеке цифрлық платформаларды интеграциялау мақсатын көздейді.
«Алайда бүгінде сервистердің барлығы бірдей қосылып, жұмыс істеп тұрған жоқ. Сондықтан Көлік министрлігі мүдделі мемлекеттік органдармен бірлесіп, келесі жылдың 1-сәуіріне дейін сервистер мен ақпараттық ресурстардың толық интеграциясын аяқтауы қажет», деді Үкімет басшысы.
Жуырда өткен кеңесте Мемлекет басшысы көлік-тасымал саласын дамыту үшін әуехабтарды дамытудың басымдығын атап өтті. Ұшу географиясын кеңейту, жаңа шетелдік әуе тасымалдаушыларды тарту, еліміздің әуежайлары арқылы жүк пен жолаушылар ағынын арттыру бағытында жұмыс жүргізіліп келеді.
«Әуежай инфрақұрылымын жаңғырту, арнайы техниканы жаңарту әрі жолаушылар мен әуе компанияларына қызмет көрсету сервистерін цифрландыру жүзеге асырылып жатыр. Мұның бәрі отандық әуежайларды бәсекеге қабілетті өңірлік хабтарға айналдыруға мүмкіндік береді», деді Олжас Бектенов.
Нақты істер тұжырымдалды
Көліктік деректер қорының ақпараттық-талдау жүйесін дамытуға ерекше назар аудару қажет. Қазірдің өзінде деректердің бірыңғай массиві жасалып, жүк қозғалысын бақылау мен өткізу пункттерінің жүктемесіне мониторинг жүргізу модульдері іске асырылды. Бұл осал тұстарды тез анықтап, уақтылы шешім қабылдауға мүмкіндік тудырады.
«Бұған қоса жүйенің қазіргі монолитті архитектурасы оны интеграциялау мен инновациялық шешімдерді енгізу кезінде қиындықтар туғызып жүр. Осыған байланысты Көлік министрлігі Цифрлық даму министрлігімен бірге аталған жүйені ашық интерфейстері бар модульдік және масштабталатын архитектураға көшіруді қамтамасыз етуі қажет», деді Премьер-министр.
Бұл ретте көлік ағындарын болжау мен басқару үшін жасанды интеллектіні кезең-кезеңмен енгізген жөн. Бұдан басқа келесі мәселелерді де шешу қажет.
Бірінші, автожол инфрақұрылымының сапасы басты назарда. Автомобиль жолдарын нормативтік жағдайда күтіп-ұстау үшін автожол жобаларын іске асырудың цифрлық мониторингін қамтамасыз ету керек. Өңір әкімдіктері келесі жылғы 1-шілдеге дейін жергілікті жолдарды толық паспорттауды аяқтап, автоматтандырылған өлшеу стансаларын орнатуды жеделдету керек. Іске қосылатын «E жолдар» жүйесі жолдардың жағдайын есепке алу, ақауларды тіркеу мен жұмыстардың орындалуын онлайн режімде бақылау құралы болуға тиіс.
Екінші, әуе жолдары арқылы өтетін жүк тасымалы саласында халықаралық стандарттарға сәйкес электрондық құжат айналымына көшуді жеделдету керек. Бұл деректерді өңдеу жылдамдығын арттырып, бизнес пен шетелдік серіктестердің тарапынан сенім мен ашықтық деңгейін жоғарылатады.
«Көлік министрлігіне Қаржы және Ауыл шаруашылығы министрліктерімен бірлесіп, келесі жылдың 1-наурызына дейін «e-Freight» ақпараттық жүйесімен кешенді интеграцияны аяқтауды тапсырамын», деген Олжас Бектенов аталған шара импорттық және экспорттық декларациялар, сондай-ақ ветеринарлық және фитосанитарлық сертификаттар бойынша деректердің автоматты түрде берілуін қамтамасыз етуге тиіс екенін еске салды.
Үшінші, теміржол саласында түпкілікті цифрлық шешімдерді енгізуді жалғастырған ләзім. Көлік министрлігіне «Қазақстан темір жолы» компаниясымен және мүдделі мемлекеттік органдармен бірлесіп, бір ай мерзімде шекаралық және тораптық стансаларда жүктерді өңдеу уақытын қысқарту, жұмыс кестелерінің болжамдылығы мен жүк жөнелтушілер үшін қолайлы жағдайды қамтамасыз ету бойынша қосымша шаралар әзірлеу жүктелді.
Төртінші, Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес, желтоқсан айында мемлекеттік шекара арқылы өткізу бекеттерін жаңғырту жұмыстары аяқталады. Жақын арада 5 өткізу пункті іске қосылады. Осылайша, Еуразиялық экономикалық одақтың сыртқы контурындағы барлық өткізу пункттері халықаралық стандарттарға сай болып, жүктердің жылдам өтуін қамтамасыз етеді.
«Бұл ретте ішкі контурда Көлік министрлігі «ҚазАвтоЖол» компаниясымен бірге жұмыс қарқынын жеделдетіп, өткізу пункттерінің құрылысын белгіленген мерзімде аяқтауы қажет. Бұл мәселе менің тікелей бақылауымда», деді Премьер-министр.
Бесінші, көлік жолдарының бойындағы сервистік инфрақұрылымның жай-күйі де маңызды мәселе. Көлік министрлігі «ҚазАвтоЖол» компаниясымен және өңір әкімдіктерімен бірлесіп, халыққа және жалпы тасымалдаушылар үшін қолайлы жағдай жасауы қажет. «Ол үшін жеке инвестицияларды белсенді тарту керек», деді Олжас Бектенов.